Växter-Stillastående vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stelin
    • January 2004
    • 186

    Växter-Stillastående vatten

    Kan jag ha växter i helt stillastående vatten?
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    #2
    Kanske inte är det bästa. Näringsämnena osv kanske inte sprids till alla delar av akvariumet då. Helst borde du nog ha en liten krusning på ytan i alla fall...
    Björn Forsberg

    Kommentar

    • Stelin
      • January 2004
      • 186

      #3
      Ok.
      Problemet är att jag bara har kraftiga pumpar(minsta pumpen jag har är på 600 l/h, karet är ett 112 liters med enbart växter). Alternativet är en "syresten" men det är väl inte så bra i ett växtkar, eller?

      Annars får jag väl köpa någon ny pump med mindre kapacitet.

      Kommentar

      • matzen
        • February 2004
        • 608

        #4
        Om du bara har växter så behöver du heller inte filtrera vattnet. Det räcker om du byter ca 25% vatten varje vecka. Givetvis måste du tillsätta växtgödning, prova gärna tropicas växtgödning. Den har fungerat utmärkt för mig. Bra tillväxt och inga alger. Investera istället i en cirkulationspump det räcker med en som pumpar 100l/timmen. Syresätta vattnet med en syresten skall du inte göra det driver bara ut koldioxiden ur vattnet.
        To be or not to be a cichlidlover that´s no question

        Kommentar

        • dgqlof
          • November 2003
          • 1344

          #5
          Min erfarenhet är att de inte växer något vidare, men att det går. Jag hade ett cirkulationsfritt akvarium igång under 2 år och under den tiden behövde jag nästan inte gallra växter alls. Vissa växter fick även kalkutfällningar på bladen (kallas tydligen biogen avkalkning).

          Cirkulationen från genomluftning är garanterat bättre än ingen cirkulation alls, även för ett växtakvarium.

          Kommentar

          • dgqlof
            • November 2003
            • 1344

            #6
            Förresten 600L/h i 112L är väl helt ok? Ett grövre utblås på filtret så blir hastigheten lägre. Jag har 650L/h i några 105-or utan problem.

            Kommentar

            • Stelin
              • January 2004
              • 186

              #7
              Satte nyss ner växterna, karet är nu proppfullt med växter. Det som det är lite dåligt med är platsen, mitt eheim 2048 filter får helt enkelt inte plats.
              Jag kör ett tag med en syresten så får jag se vad som händer.

              Tackar för svaren.

              Kommentar

              • matzen
                • February 2004
                • 608

                #8
                Läs gärna mina ändringar i ämnet. Det vill säga cirkulationspump istället för filtrering eller syresten.
                To be or not to be a cichlidlover that´s no question

                Kommentar

                • Stelin
                  • January 2004
                  • 186

                  #9
                  Ok, jag såg dom nu.

                  Kommentar

                  • jimmy
                    • February 2003
                    • 222

                    #10
                    Annars kan du sätta på ett rör å borra några hål i det så blir det imte så koncentrerat blås på pumpen så då är det nog inga problem

                    Kommentar

                    • cecilia
                      • January 2003
                      • 754

                      #11
                      Eller köp ett par billifilter och kapa dem så att utblåset kommer en bit under ytan (kostar nästan ingenting)om du känner att du behöver filter.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...