Dosering av TMG?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • phat
    • February 2004
    • 216

    Dosering av TMG?

    tänkte skaffa TMG till akvariet och undrar hur ofta man ska dosera?
    vet att det är 5ml till 50l vatten, skall man dosera varje vecka eller?

    akvariet e 200l
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Jag föreslår att du doserar halva dosen efter varje vattenbyte till en början. Har för mig att det även står att man ska göra så på TMG-förpackningen.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • phat
      • February 2004
      • 216

      #3
      en väldigt dum fråga (newbe varning)

      har en fluval 3 och den har ju en jävla massa filter i skumma påsar osv i själva pumpen, kommer inte den att "rena" vattnet från TMG näringen som finns i akvariet?

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Kan kanske vara läge att ta reda på vad dom där skumma påsarna innehåller... somliga akvariepaket kan levereras med en del mysko saker som man faktiskt inte skall ha i karet förrän problem uppstår.
        Hur är det defdac, det där med att tillsätta TMG efter varje vattenbyte förutsätter väl att man byter vatten varje vecka va? För växterna konsumerar ju näringen.... eller????
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Jo om innehållet i påsarna är svart är det förmodligen aktivt kol. Det är normalt sett bara aktivt några veckor så iofs tror jag inte det klarar att absorbera speciellt mycket av din näring.

          Men jag skulle nog helt klart ha tagit ut dom ändå. Man vet ju aldrig. Onödigt att ha två potentiellt motverkande krafter.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Hur är det defdac, det där med att tillsätta TMG efter varje vattenbyte förutsätter väl att man byter vatten varje vecka va? För växterna konsumerar ju näringen.... eller????
            Både ja och nej. Det beror lite på hur man vill köra sitt växtakvarium. Ska man göra stora vattenbyten varje vecka så måste man tillsätta mer än bara TMG (nitrat och fosfat). Vissa akvarier klarar av det ändå iom stor fisklast. Stora vattenbyten har fördelen med att man förhindrar för kraftig uppbyggnad av vissa näringsämnen + att man kan göda kraftigt och garantera att gödningsnivåerna ligger rätt.

            Vill man bara köra TMG kan man köra lite mindre ljus och inte lika kraftiga vattenbyten för att trimma in kväve+fosforintaget hos växterna till vad fiskarna orkar med att förse systemet med. Iofs skiter dom förmodligen inte riktigt rätt N:P-förhållande som växterna vill ha, men det brukar fungera rätt bra ändå.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • phat
              • February 2004
              • 216

              #7
              det som jag har i filtret är 3st svarta påsar och 3st "fack" med en massa vita ringar som är ca 2cm långa...

              Kommentar

              Arbetssätt...