dyrt med växter, odla själ, hur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annsan
    • January 2004
    • 152

    dyrt med växter, odla själ, hur?

    Halloj,

    Som vi alla vet så är det ju himla dyrt med växter så jag tänkte höra om någon har erfarenhet av att odla växter själv. Tänkte jag skulle använda mig av skott från de akvarieväxter och göra ett akvarium där jag göder och odlar dem separat från fiskarna.
    Har någon gjort detta och vet hur man bör göra?

    Typ av bottematerial,
    Vattenkvalite,
    cirkulation
    gödning
    ljus
    osv..

    Tack på förhand
    Annsan
    Du behöver inte leda mig in i frestelsen...jag kan gå själv
  • cool
    • October 2002
    • 1869

    #2
    Detta kanske hjäper lite granna
    http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=218
    Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
    NY MSN:t__skate@hotmail.com
    Skorpion och amfibie fantast

    Kommentar

    • Annsan
      • January 2004
      • 152

      #3
      Tack tack, jag sökte på zoopet för att hitta något om växtakvarium men fick för mig att dom menade fiskakvarium med mycket växter i. Därför gick jag inte in och tittade. :o) Den som söker, han finner säger man ju.

      Tittade på din sida...jag har också en klockgroda, fast din var mycket grönare än min, antar att det finns färgvariationer. Eller så är min av någon annan art.
      Väldigt söt hund iallfall.

      Ciao
      Annsan
      Du behöver inte leda mig in i frestelsen...jag kan gå själv

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #4
        Det är lättast att odla akvarieväxter ovanför vattenytan med intensivt ljus. Då behöver du inte oroa dig för alger heller och kan använda vanlig krukväxtgödning. Du kan odla i blomjord, sand, mineralull, bomull eller lite vad som passar men se till att hålla rötterna blöta. På detta vis slipper du också att tillsätta koldioxid.
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • cool
          • October 2002
          • 1869

          #5
          Tittade på din sida...jag har också en klockgroda, fast din var mycket grönare än min, antar att det finns färgvariationer. Eller så är min av någon annan art.
          Väldigt söt hund iallfall.
          Tackar så mycke för kometarerna
          Jo det kan ju va så att dina klockgrodor är uppfödda eller har fel belysning!
          Mina e Vf o ja matar dom enbart me syrsor o mkölmask!
          Angående växterna så håller ja själv på att försöka fixa stora fina växter i ett växt kar!
          E det nån som vet något om co2 bygge??
          Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
          NY MSN:t__skate@hotmail.com
          Skorpion och amfibie fantast

          Kommentar

          • crossniklas
            • October 2003
            • 223

            #6
            Men om man ska odla växter utan ett akvarie så torkar väl bladen o dör.

            Om CO2-bygge, så gå in på www.akvarieguiden.nu och gå in på artiklar och där finns det hur man bygger en CO2 annläggning( har just själv byggt den-den funkar skitbra....hittils iallafall

            /Niklas

            Kommentar

            • micke eklund
              • November 2002
              • 680

              #7
              Dom flesta akvarieväxter vi använder oss av lever ovan vattnet.
              Det brukar dock inte gå så bra att slita upp dom och stoppa ned dom i en kruka och ställa vid fönstret.
              Jag skulle rekommendera att labba lite med miniväxthus så kallade drivhus som man använder sig av när man förplanterar tex kryddor osv inomhus för att sedan plantera ut i trädgården.
              Dom små smidiga drivhusen på ca 30*15 cm finns i dom flesta större butiker nu så här när våren närmar sig för ca 50 pix.
              Man kan ju även ta vanliga plastlådor och lägga gladpack över för att behålla fuktigheten det blir lite billigare.

              Jag håller just nu på att prova att köra Hemianthus callitrichoides samt Eleocharis acicularis i en sådan liten burk. Jag provar med näringsfattig jord längs ned och ett lager grus ovan. Det ser lovande ut än så länge men man får hålla koll så att det lilla vatten som finns inte torkar för då kroknar växterna.

              Jag labbade med Glossostigma förut och det gick bra ni finner lite bilder på Defdacs blog
              http://194.236.255.117/defblog/blogEntryAction.do?method=list&page=6
              http://194.236.255.117/defblog/blogEntryAction.do?method=list&page=4

              Kommentar

              • Slan11
                • June 2003
                • 316

                #8
                Micke, du tror inte du kan sälja lite hemanthius callothrodies och eleocharis till mig ? letat efter dessa en bra stund nämligen.. *avundsjuk*

                vore kul å testa övervattensodling faktiskt. spännande att se hur de ser ut när de är mersta. .
                1st 125*125*65 1015 Liters Växtakvarie nerlagt och nerskuret. 1st Juwel 160 l med: fjärilsciklider och tetror.

                Kommentar

                • Annsan
                  • January 2004
                  • 152

                  #9
                  Oj, trodde inte man kunde odla ovan jord. Då har jag alltså två xperiment framför mig :o) Tur att jag gillar växtodling. Jag har ju lyckats få upp ett par tomatplantor förut så akvarieväxter borde jag ju kunna fixa lätt som en plätt.Skämt och sido. Ska börja ordna med växterna imorgon...får se om det ger resultat.
                  Jag kanske hör av mig igen när det gått åt hel..te...
                  Tack för hjälpen
                  Annsan
                  Du behöver inte leda mig in i frestelsen...jag kan gå själv

                  Kommentar

                  • crossniklas
                    • October 2003
                    • 223

                    #10
                    Då måste jag prova odla lite senare i ett litet drivhus....men det går väl inte att odla ex cabomga, vattenpest, echinodurus???

                    Kanske också sen ska skaffa ett litet "plast akvarium" och prova odla.

                    Men i behöver man lysrör till ett drivhus???(det blir ju så dyrt med o skaffa lysramp

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Echinodorus har olika form i övervaqttensläge och undervattensläge. Men efterssom det är övervattensformen som säljs i butiken så är det bara att köra med detsamma. Problemet kommer när man skall ha ner den i karet, men det kommer ju oavsett om du tar den direkt från butik eller om du låter den stå i landodling ett tag.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • micke eklund
                        • November 2002
                        • 680

                        #12
                        Då måste jag prova odla lite senare i ett litet drivhus....men det går väl inte att odla ex cabomga, vattenpest, echinodurus???
                        Cabomba och Vattenpest är riktiga vatten växter så dom blir svårt att odla ovan vatten men däremopt så går det som sagt utmärkt att odla Echinodorus arter. En kille i klubben jobbar i ett växthus där dom forskar i att rena avloppsvatten med hjälp av växter.
                        Jag var där för ett par veckor sedan och kollade, dom hade stora 2 kubiks tankar seriekopplade med olika växter endast rötterna hängande ned i karen och där fanns några överjävulskt präktiga svärdsplantor.

                        Kommentar

                        • malawi´n
                          • August 2003
                          • 1643

                          #13
                          Så man kan odla echinodorus över vattnet, genom att ha dem i ngn hink med plastfolie samt en stark lampa ovanför, eller? Ska man vattna enbart när amn ser att vattnet börjar ta slut, eller regelbundet? Tror att jag ska börja testa med det=)
                          Björn Forsberg

                          Kommentar

                          • micke eklund
                            • November 2002
                            • 680

                            #14
                            Man måste vänja växten långsamt till ett sådant liv, ett bra sätt är att ta skott från en blomstängel som redan flyter på ytan eller att riktigt långsamt sänka vatten nivån annars skrumpnar växten ihop och dör.
                            Vattnet som rötterna vilar i bör innehålla bra med näring och inte torka ut det gäller som sagt att det är rätt bra med luftfuktighet runt plantan.

                            Vanliga växthus ute i trädgården har jag hört att en del har drivit svärdsplantor i det verkar ballt.

                            Jag har inte provat med svärdsplantor själv ännu men jag har ett par blomstänglar på g så jag ska väl prova så småningom.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...