Växtmedel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    Växtmedel

    Här kommer en liten dum fråga.

    Har många gånger funderat på varför man inte kan använda vanligt blomväxtmedel till växterna i karet. Har läst nånstans nån gång att det är giftigt för fiskarna. Vilket ämne är det?

    Nyfikna Mamman.
    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...
  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    #2
    Funderade på detta extra mycket idag när jag testade fe i karet och det visade sig att det var skyhögt! Alla gödningar som jag har innehåller fe. Har troligtvis lite brist på fosfor och kalium. Tittar jag på växtmedel till blommorna så är det kväve, fosfor och kalium i det. På aquatic super-gro så innehåller den kväve, fosfor,kalium, järn, koppar, zink, mangan och magnesium.
    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

    Kommentar

    • AndreasN
      • July 2003
      • 2732

      #3
      Både krukväxtgödning och Aquatic Super Gro innehåller kväve i ammoniumform. Kvävenedbrytningen i akvariet går från ammonium till nitrit (giftigt) till nitrat. Så det ammonium man pytsar i omvandlas snart till giftig nitrit av bakterierna innan det bryts ner till nitrat. Ammonium gynnar också algerna mer än växterna om man inte har proppat med växter i karet så de suger upp ammoniumet inom några timmar.
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

      Kommentar

      • Marie J
        • January 2004
        • 10616

        #4
        Är det samma sak med tropica master grow? Har beställt det då många har avrått mig att fortsätta med aq. supergro. Tyvär så har jag inte fått tag i någon info om vad Tropica master grow innehåller.
        /Marie.

        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

        Kommentar

        • Marie J
          • January 2004
          • 10616

          #5
          Jag har ju fått problem med höga järnhalter så jag skulle vilja ha något utan järn men alla andra ämnen. Vet ni nåt bra? Fe var på 0,6 och rek värde var på 0,1-0,2. Snacka om snabbt vattenbyte!
          /Marie.

          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

          Kommentar

          • AndreasN
            • July 2003
            • 2732

            #6
            Det är inte samma sak med TMG, det innehåller inget kväve eller fosfor. Det får man normalt från fiskarnas avföring. Hög järnhalt tyder på att du har tillsatt mer gödning än ditt kar förbrukar. Järn tjänar som indikator för de flesta ämnen och har du mycket järn utan att ha tillsatt gödning med extra mycket järn som lera eller ferrogan och liknande så har du även mycket av de övriga ämnena.
            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

            Kommentar

            • mats41
              • February 2004
              • 593

              #7
              Sera flora är ett bra växtnäring till akvarieväxter.
              Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

              Kommentar

              • Marie J
                • January 2004
                • 10616

                #8
                Tack AndreasN och mats41 för era svar!
                /Marie.

                Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                Kommentar

                Arbetssätt...