blågrönt slam som lägger sig överallt i hela karet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zingo_boy
    • August 2002
    • 983

    blågrönt slam som lägger sig överallt i hela karet

    HUR BLIR MAN AV MED DET? jag håller på att bli tokig på denna alg sort, den lägger sig över all interiör (jag tror fiskarna börjar slamma igen också). dessutom är den ruggigt svår att få bort, eller ja, för mig är den svår att få bort. men proffs som vissa andra är kanske det är enkelt. men jag har inte haft någon erfarenhet av alger förr, eller jo, TOFSALGER *gnugg gnugg*.men dom var då ingenting jämfört med de här. vilket är de bästa "botemedlet" för denna typ av alg?
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #2
    Orsaken brukar vara nitratbrist, det måste du justera först. Sen får du bort algen genom mörkläggning eller medel med silverkolloid typ Tetra Fungistop. Sug upp så mycket av cyanobakterierna som möjligt med en slamsug för de är giftiga.
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • zingo_boy
      • August 2002
      • 983

      #3
      NITRAT BRIST AV ALLT SOM GÅR ATT RÄKNA UPP! och hur, eller vad är nitrat brist, och hur blir man "av" med det? *är helt mållös*

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Skaffa ett nitrat test och kno3 från hjortgatan. När du väl blivit av med algerna efter mörkläggningen så är det väldigt viktigt att hålla nitrathalten uppe en månad eller så. Sjunker den så kommer cyanon tillbaka.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Iofs så kommer bara KNO3 hjälpa om man har rätt bra med växter. Å andra sidan så har man oftast störst problem med Cyano om man har växter.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Förlåt, jag antog att det rörde sig om växtakvarium.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • zingo_boy
              • August 2002
              • 983

              #7
              eftersom jag har växter i som med tiden förtvinas under denna algs tillväxt, så försöker jag hålla mattan borta från dom tills jag får tag på detta KNO3 (vad nu de än kan vara).

              Kommentar

              • cecilia
                • January 2003
                • 754

                #8
                Förlåt en okunnig, men gynnas inte cyanobakterier av en relativ övervikt av fosfat (jämfört med nitrat)? Alltså, att orsaken till cyanobakterblomning lika gärna kan vara fosfatöverskott som nitratbrist? Undrar Cecilia

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Du har så rätt Cecila. För ett växtakvarium ska fosfathalten optimalt ligga ca 10-20 ggr lägre än nitrathalten.

                  Det är bara det att det är enklare att skjuta upp nitrathalten artificiellt än att bara ta bort fosfat. I växtakvarier fungerar det fint eftersom växterna blir jätteglada om man ökar nitrathalten från att systemet varit kvävebegränsat.

                  Men i växtfria akvarier blir det lite annorlunda. Krasst sett: Vad skulle få en epifyt att sluta växa om alla näringsämnen + ljus finns i vattnet? Jag vet inte *shrug*. Vattenbyten kan man glömma eftersom kranvattnet kommer innehålla tillräckligt med gödning för att åtminstone hålla dom och sporerna vid liv - för att inte tala om all fiskskit.

                  Många har is i magen och väntar ut en blommning. Samtidigt vänder många ner Cyanobakterierna i gruset eller låter dom självdö och sedimenteras. Och då har man gjort något så fiffigt som att höja kvävehalten i hela systemet. Cyanobakterierna klarar ju att binda kvävgas och i likhet med vanliga epifyter *GISSAR JAG* att dom består av N:P i ca Redfield ration 17:1 - vänder man ner denna gröna smörja i bottnen så stabiliserar alltså N:P förhållandet upp av sig själv efter ett tag. En slags gratis kvävegödning extraherad ur luften. Fiffigt.
                  När N:P förhållandet är 17:1 så är plötsligt andra alger herren på täppan och Cyanobaketerierna konkurreras ut.

                  Vissa växter använder t om Cyanobakterier symbiotiskt i kvävefattiga områden för att utvinna kväve.

                  Det sämsta man kan göra vad gäller Cyanobakterier är att skaffa mer växter eftersom systemet då bara kommer bli ännu kvävefattigare.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • zingo_boy
                    • August 2002
                    • 983

                    #10
                    så med andra ord, så funkar det att "vända" ner dessa trevlia alger ner i underlaget (?). så har jag uppfattat det.

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      I sinom tid borde det öka kvävehalten till ett för vanliga alger gynsammare förhållande än för Cyanobakterierna ja. Mest spekulationer från min sida + att jag vet att en av Zooaffärerna i stan gör så.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Sunny_67
                        • January 2003
                        • 146

                        #12
                        Själv så tömde jag mitt kar och rengjorde det genom att gnugga...satte igång det igen...lite alger har jag men det är lagom mängd av tofs alger...annars funkar mitt kar toppenbra.
                        Och är man nybörjare så blir man bara snurrig av alla konstiga råd ...´KNO3 nitrat nitrit etc....det är sånt man lär sig med tiden kanske...
                        http://www.babbel.biz

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Och är man nybörjare så blir man bara snurrig av alla konstiga råd ...´KNO3 nitrat nitrit etc....det är sånt man lär sig med tiden kanske...
                          Skilj på råden och förklaringarna till råden. Att vända ner Cyanobakterierna i sanden är ett enkelt råd, förklaringen till varför det fungerar kanske är mer snurrigt.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • urbanandersson
                            • January 2003
                            • 965

                            #14
                            Hej!

                            Jag hade samma problem:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=16160&SearchTerms=algproblem

                            Blågröna är värst att bli av med. Dom dyker oftast upp när man har dålig vattenkvalite. tex för mycket fisk, övermatning eller för lite vattenbyte.

                            Har man väl fått in dom så är det effektivast att suga upp dom med hävert och göra 30 % vattenbyte. Och sen döda dom som är kvar. Använd total mörkläggning i 3 dygn, eller tetra general tonic, eller tetra fungi stop.

                            Att svälta ut dom är näst intill omöjligt.

                            Du måste även fundera på vad som är fel i ditt kar så du inte får dom igen.

                            Urban

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Blågröna är värst att bli av med. Dom dyker oftast upp när man har dålig vattenkvalite. tex för mycket fisk, övermatning eller för lite vattenbyte.
                              Nja. Kvävefritt vatten tror jag inte många klassar som dålig vattenkvalitet.

                              Övermatning kan bara bli problem vad gäller Cyanobakterier om man har växter som tar upp allt kväve men lämnar fosfor kvar. Då är enda gången Cyanobakterierna får övertaget mot andra epifyter eftersom dom kan dra kväve ur kvävgas i vattnet.

                              Har man väl fått in dom så är det effektivast att suga upp dom med hävert och göra 30 % vattenbyte. Och sen döda dom som är kvar. Använd total mörkläggning i 3 dygn, eller tetra general tonic, eller tetra fungi stop.

                              Att svälta ut dom är näst intill omöjligt.
                              Instämmer helt.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...