Angående nitrit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ichabod
    • January 2004
    • 33

    Angående nitrit

    Kan man rent generellt säga att risken för höga nitritvärden minskar ju mer växter man har i baljan?
  • mats41
    • February 2004
    • 593

    #2
    Har inget med växterna att göra utan med för mycke matning och ett över befolkat akvarie,nitrit är gaser av avföringen från fisken.
    Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

    Kommentar

    • mgrant
      • July 2003
      • 475

      #3
      Det vet jag inte om jag håller med om, men risken för höga nitratvärden minskar ju mer växter man har i baljan?
      Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
      Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Kan man rent generellt säga att risken för höga nitritvärden minskar ju mer växter man har i baljan?
        Ja eftersom växterna förbrukar fiskarnas överskottsprodukter vilket i sin tur ger upphov till nitrit så minskar risekn för detta med mycket växter i akvariet.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Thomaslj
          • May 2003
          • 704

          #5

          Spelar det verkligen någon roll om man har mycket växter i karet?, så länge du inte ger växterna med yttligare näring så kommer inte växterna kunna ta upp någon speciellt större mängd nitrat.

          -Liebig's lag-
          http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

          Kommentar

          • AndreasN
            • July 2003
            • 2732

            #6
            Växterna tar helst upp kväve som ammonium så har man rikligt med välmående växter finns det ingen anledning att oroa sig för varken ammonium eller nitrit. Men då måste växterna verkligen trivas. Att nitrit är kvävgas löst i vatten vet vi redan om och höga (mättade) syrehalter kan oxidera nitriten till nitrat utan hjälp av bakterier (har jag mycket starkt för mig). Ett växtkar har alltid mättade syrehalter minst en fjärdedel av dygnet så det hjälper också mot nitrit.

            Men som redan har nämnts så kommer inte växterna frodas om man inte tillgodoser alla näringsbehov.
            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

            Kommentar

            Arbetssätt...