Bruna alger på bladen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • klinga
    • February 2004
    • 25

    Bruna alger på bladen

    Hjälp mig!!

    Jag har fått, tror jag, kiselalger i mitt akvarium. De sätter sig på bladen. Jag inbillar mig att växterna inte mår så bra av det. Akvariet är 3 veckor gammalt, vattenvärdena är ok, jag bytte 1/3 vatten för 5 dagar sedan.
    Jag har, bl a, 2 st Ancistrus, men det blir mer bruna alger iallafall. Ska jag bara vara lugn eller ska jag göra något?
    Karet är på 96 liter och jag känner att jag har, enligt rekommendationer här på zoopet, "lagom" mycket fisk...

    tack för hjälpen!!
  • Rymdis
    • December 2003
    • 67

    #2
    Hej!

    jag har haft precis samma problem, mina växter blev alldeles lurviga, jag har ett 110 liters med en del prinsessor i och två små algätare,

    jag fick rådet att gnugga bort så mycket alger man kan ifrån växter och väggar och sen göra ett stort vattenbyte, typ 50 % en gång i veckan. Sedan beror brunalger på för lite ljus så kanske har du för svag belysning i ditt akvarium? jag ökade ljustiden lite och har därför fått mer grönalger istället för de trist bruna.

    Fast den största skillnaden blev det när jag lånade in min gibbiceps ifrån mitt andra akvarium, den håller efter algerna för mig.
    Men har du inte fler algätare att ta till så kan du kolla lite på algbekämpningsschemat som finns att läsa i pdf. fil under "om alger" här på zoopet!

    Kommentar

    • Dutten
      • December 2003
      • 183

      #3
      jag hade det förut i mitt på 222.
      men jag skaffade 4 små ancistrusar och dom tog bord det...
      men algerna är ju ganska lätta och borsta bort.
      byt vatten lite oftare,mata försiktigare och dra ner på belysningstiden.

      Kommentar

      • klinga
        • February 2004
        • 25

        #4
        Dutten och Rymdis! Ska jag dra ner på belysningstiden eller öka densamma. Ni säger ju, liksom, tvärtemot varandra....

        Kommentar

        • Dutten
          • December 2003
          • 183

          #5
          Ursprungligen skickat av klinga
          Dutten och Rymdis! Ska jag dra ner på belysningstiden eller öka densamma. Ni säger ju, liksom, tvärtemot varandra....
          ju längre tid lampan är tänd desto mer ljus får då algerna till sin fotosyntes för att växa mer.
          altså ljus=näring.
          dra ner på tiden.
          du kan läsa algbekämningschemat här på zoopet.
          där står det hur man kan motverka och få bort alger.

          Kommentar

          • klinga
            • February 2004
            • 25

            #6
            Tack ni som bemödar er att svara och hjälpa!!

            Igår kväll bytte jag hälfen av vattnet, skrapade bort så mycket jag kunde av beläggningen på blad, klippte bort endel, bland annat angripna delar av en snabbväxande växt som ser ut som ljus dill. Dessutom sänkte jag antalet ljustimmar så att det nu är ljust mellan 10.00 och 19.30!

            Håll tummarna och kommentera gärna vidare!!

            Kommentar

            • Dutten
              • December 2003
              • 183

              #7
              Ursprungligen skickat av klinga
              Tack ni som bemödar er att svara och hjälpa!!

              Igår kväll bytte jag hälfen av vattnet, skrapade bort så mycket jag kunde av beläggningen på blad, klippte bort endel, bland annat angripna delar av en snabbväxande växt som ser ut som ljus dill. Dessutom sänkte jag antalet ljustimmar så att det nu är ljust mellan 10.00 och 19.30!

              Håll tummarna och kommentera gärna vidare!!


              det låter som om belysningstiden är bättre.
              min tiemer står på 10-21.

              Kommentar

              • klinga
                • February 2004
                • 25

                #8
                Tack Dutten,

                kanske kan jag öka på lite när jag märker att algproduktionen är av mera naturlig omfattning....!?

                Kommentar

                Arbetssätt...