Växtgödning i 2300Liter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael Palmberg
    • March 2003
    • 8

    Växtgödning i 2300Liter.

    Hej kan man få lite tips på gödning i 2300 L.Mina vattenvärde ur kranen är PH 7,9 ,KH 14-15.Jag har startat med co2 och sänker PH till ca 7.3 på kvällen när jag stänger av co2,på morron är PH ca 7,7.Är det bättre att köra co2 dygnet runt.Jag göder med TMG men har för mig att defdac skrev att det saknades 1 el. 2 ämnen i TMG men vet ej vilka eller i vilka doser.Jag försöker inte driva ett riktigt växtkar utan bara ett kar med fina växter.Jag har 4 ggr. 125w kvicksilver,2 ggr 36w grolux och 58w av något rör med blått ljus.Nu har jag bara 10 fiskar i men några till kommer väl senare. Tack på förhand.
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #2
    Det som saknas i TMG är kol (CO2), kalcium, kväve och fosfor. Du verkar ha mängder med kalcium om du inte använder en avhärdare, CO2 tillsätter du så då är det kväve och fosfor som saknas. KNO3 och KH2PO4 från Hjortgatans. Men det är inte 100% säkert att du behöver börja med det riktigt än. Iakta växterna och om du kan, mät Fe, NO3 och PO4 för att få rätt proportioner och mängd över veckan till ditt akvarium.
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Wow. 2,3 kubik.

      Det blir förmodligen till att skruva PMDD. Har du råd med TMG i en så stor burk så är det att föredra. Då behöver du bara komplettera med KNO3 och KH2PO4.

      Hur ser vattenbytesregimen ut i en så stor burk?

      Byter du hälften av vattnet varje vecka så krävs det säkerligen KNO3 och KH2PO4 - speciellt om du kommer ha snabbväxare. Är det däremot frågan om lite varsammare växter som enbart Cryptocoryne, Javaormbunkar och Anubias och dessutom inte speciellt frekventa vattenbyten med stora grisiga fiskar så gissar jag att man kan komma undan med enbart TMG.

      Jag har dock ingen erfarenhet att göda så stora burkar, så jag hoppas Peter Nyman kommer in här och ger sin syn på saken. 1 kubik är åtminstone närmare 2,3 kubik än mina fjuttiga 300-liter 8).
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • MikaelE
        • December 2003
        • 350

        #4
        Har inget att tillföra eftersom Defdac är såpass elit men en grej...

        VI VILL HA BILDER
        Discusbilder -----> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=150569
        Skriv gärna kommentar!

        Kommentar

        • AndreasN
          • July 2003
          • 2732

          #5
          Ja bilder tack!
          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

          Kommentar

          • Svalu
            • February 2004
            • 84

            #6
            Utan att veta alla dina förutsättningar-Du borde kika på en ph styrd magnetventil till din CO2, jag antar att du har fullsizeflaska? 12 liter eller nått sånt?
            2100 liter här och jag doserar med JBL ferropol och endast 20% av den rekommenderade dosen vid varannat vattenbyte, jag byter rätt mycket just nu då fiskbeståndet är stort. Doserar alltså en gång i månaden. Det hela funkar bra och när jag väl lärt mig att ta vettiga kort så kommer det bilder.
            #Om du inte hittar vägen, bygg en"
            Julius Ceasar

            Kommentar

            • Mikael Palmberg
              • March 2003
              • 8

              #7
              Jag byter 30% var 14e dag.Jag har jättevalisneria,crinum och anubias.Ska man tillsätta TMG varje vacka eller bara vid vattenbyte.Nu är största malarna och arowanan ca 30 cm.Var hittar man PH styrning till magnetventilen.Jag har nog svårt att fixa kort för jag har ingen kamera och är kass på datorer.Tack för tipsen.

              Kommentar

              • metcrue
                • November 2002
                • 212

                #8
                Ph styrning till magnetventiler hittar du på aquaristic.net
                Daniel Olsson

                Kommentar

                • AndreasN
                  • July 2003
                  • 2732

                  #9
                  http://store.aquaristic.net/AQ631f6021d4d90bb9da4de83cff94acad/app/details.php?shop=1,830,0,0,id2992,,0,

                  http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=750
                  540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                  Kommentar

                  • AndreasN
                    • July 2003
                    • 2732

                    #10
                    Är det kul att mata arowanan? Typ hålla en syrsa en halvmeter ovanför ytan och kolla när den hoppar för att ta den?
                    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Den ph enheten ni nämner använder jag mig av. Men den går INTE att koppla till en vanlig magnetventil på 220 volt. Till denna måste man köpa tunzes egen magnetventil med egen anslutning och lägre volt. Jag vet att det finns ph styrningar som går på en vanlig stickkontakt till en standard magnetventil, men jag vet inte var eller vad den kostar.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      Arbetssätt...