Våga dosera KH2PO4 utan test??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    Våga dosera KH2PO4 utan test??

    Har ÄNTLIGEN fått min leverans av KNO3 och KH2PO4 efter en hel del strul.
    Jag har dock inte fått mitt PO4-test (som min lokala butik lovade dyrt och heligt att det skulle komma innom 2 veckor, det har nu gått 4)
    Törs jag köra KH2PO4 utan att först testa fosfat-nivån?
    Jag har kört med CO2, TMG och NaNO3 (istället för KNO3) och kommit fram till att just fosfat måste vara den "felande" länken.
    Hur pass mycket följer NO3 och PO4 nivåerna varandra. NO3 är i det närmaste omätbart efter en vecka om jag tillsätter heldos (5ppm). Kan växterna ta upp NO3 även om fosfat är begränsat.

    /heeke
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Ja det tycker jag du vågar. Börja med en 0.25 ppm dos i veckan, alltid tillsammans med KNO3-doseringen.

    Att din burk käkar 5 ppm NO3 per vecka tyder på att det borde komma fosfat från firrarna. Nitrat går inte åt i någon nämnvärd utsträckning om man lyckas fosfatbegränsa helt och hållet.

    Med fosfatdosering kommer du förmodligen se en ganska markant ökning av framförallt nitratåtgången, förutsatt att du har bra med CO2 (och övrig gödning). Jag hörde nyligen att Tom Barr snackade om maxupptag på 4-5 ppm NO3 per dag under väldigt optimala förhållanden. Kvävebegränsning är jäkligt dåligt, så håll ett öga på nitrathalten när du börjar dosera fosfat. Du vill inte få ett vatten som ger 0-utslag på nitrat med utslag på fosfat.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Skönt att höra.
      Bäst att kolla nitraten noga i början då och eventuellt öka doseringen av KNO3.

      Om vi förutsätter att karet käkar 5-10ppm nitrat och ~0.5ppm fosfat i veckan är då en "full dos" (10ml/100l) TMG tillräckligt eller ska man hälla i mer? Järnhalten i TMG är ju i alla fall lite lägre än vad som brukar rekomenderas.

      Ska bli mycket intressant att se vad som händer nu med KH2PO4 och KNO3 dosering. Jag får ju en hel del mer kalium också, eftersom jag körde NaNO3 förut.

      /heeke
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Om vi förutsätter att karet käkar 5-10ppm nitrat och ~0.5ppm fosfat i veckan är då en "full dos" (10ml/100l) TMG tillräckligt eller ska man hälla i mer? Järnhalten i TMG är ju i alla fall lite lägre än vad som brukar rekomenderas.
        Listig fråga. Märker du att din burk plötsligt käkat upp 5 ppm nitrat i mitten av veckan så lär TMG ha gått åt i lika snabb takt.

        Isåfall skulle jag inte börja jiddra med att kompensera vissa av ämnena utan helt enkelt köra fulldospulser. I början av veckan doserar du full dos TMG, KNO3 och KH2PO4. Börjar nitratet ta slut i mitten av veckan så kör du ner i fulldospuls till.

        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Du menar full dos av allt (KNO3, KH2PO4 & TMG) om nitratet är slut?, dvs använda nitrat som indikator?

          Med "fulldos" menar vi 10ml/100l TMG, 5ppm NO3, 0.5ppm PO4???
          (ska börja med 0.25ppm PO4 och se vad som händer)

          Kanske låter lite tjatig nu, men då jag fick rejäl toffsalg invasion efter att ha använt "ASG" , så vill jag inte uppleva samma sak igen! Alla som haft varenda sten och rot täckt med toffsalger vet vad jag menar.

          /heeke
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Det låter perfekt. Börja lite försiktigare med KH2PO4 på 0.25.

            (btw är det många som får mycket toffsalger när dom använder krukväxtgödning - ingen direkt komplimang till ASG)
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            Arbetssätt...