Rötter??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Andersson
    • March 2003
    • 826

    Rötter??

    Vid varje ny "bladkrans" verkar det komma nya rötter som sträcker sig uppåt, växten ifråga är Hygrophila corymbosa.

    Senaste veckorna har dom växt som f-n, göder med Aquatic super-gro och co2 via mineralvatten.

    Det är sen jag börja med mineralvattnet som rötterna börjat komma men även tillväxten. Som det är nu får jag beskära dom minst 1 gång/vecka...

    nån som har nåt tips på vad man bör göra för att få bort dom missprydande rötterna??
  • Slan11
    • June 2003
    • 316

    #2
    Själv tycker jag att dessa rötter kan vara rätt fina faktiskt, men om du desperat vill bli av med dem så kan du ju antingen sluta göda eller klippa av dem när du ser dem. finns iget annat att göra, man kan inte bli av med dem om du vil att resten av växten ska växa mycket. om inte annat så byt växten till någon annan som inte tyr sina rötter på detta sättet.
    1st 125*125*65 1015 Liters Växtakvarie nerlagt och nerskuret. 1st Juwel 160 l med: fjärilsciklider och tetror.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      En teori om flygrötter:

      Är substratet syrefattigt får rötterna svårt att respirera, däremot är det enkelt för flygrötterna att respirera direkt i vattnet.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Mattias Andersson
        • March 2003
        • 826

        #4
        Ursprungligen skickat av defdac
        En teori om flygrötter:

        Är substratet syrefattigt får rötterna svårt att respirera, däremot är det enkelt för flygrötterna att respirera direkt i vattnet.
        hur "fixar" man mer syre i bottnen???

        Kommentar

        • NE
          • January 2004
          • 1549

          #5
          Jag har funderat på om det har med näringsfattighet i substratet att göra.
          Jag har själv ganska grov grus (3-5mm)vilket borde gynna syresättningen (eller?), men jag har i princip ingen näring i substratet och jag har väldigt mycket flygrötter, det är till och med så illa just nu att det växer upp vita tunnan rötter ur gruset i snart hela akvariet.

          Har haft mycket funderingar på varför, kan detta ha något sammanhang eller har ni några andra teorier.

          NE
          /Niklas

          Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

          Kommentar

          • AndreasN
            • July 2003
            • 2732

            #6
            Min teori som jag håller på o testar just nu är ifall det beror på näringsfattig botten.
            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

            Kommentar

            Arbetssätt...