Gödning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AxlRose
    • February 2004
    • 3

    Gödning?

    Jag har ett 70l kar som jag har tänkt sätt igång.
    ska ha lite malar och neon tetror i det.
    Men sen kommer man till problemet. Vad ska jag göda växterna med?
    Har tänkt ha snabbväxande växter för att få igång det.
    Inga invecklade svar tack, är lite nybörjare.
    Det finns genvägar till framgång
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #2
    Tropica Master Grow är det bästa du kan få tag på i Sverige.

    Jag vill varna för Aquatic Super Gro och krukväxtgödning som gynnar alger fritt i vattnet (grönt vatten). Det är dessutom farligt för fiskarna i ett nystartat eller överbefolkat akvarium.
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • urbanandersson
      • January 2003
      • 965

      #3
      Hej!

      Det finns minst två läror.

      Den ena är att stoppa ner lerkulor i botten till växternas rötter. 7 st kostar 50 kr. Dom varar ett år sägs det(om man vill kan man göra egna av blålera från panduro hobby)

      Den andra är att använda flytande växtgödning av hög kvalite. tex tropica master grow eller tetraplant flora pride. Ta det försiktigt med den flytande för det blir lätt för mycket och då kommer algerna som ett brev på posten. Häll bara i halv eller kvarts dos när växterna ser ut att blekna så brukar det funka.

      Är man riktigt avancerad så kan man mäta och blanda egen gödning och även tilsätta co2 men då är det avancerat och minsta fel så krachar det och man har hela akvariet fullt med blågröna alger.

      Ljus är också gödning. men om man inte laborerar för mycket med höga nivåer så brukar det räcka med dom vanliga akvarierören.

      Urban

      Kommentar

      • Jerpan
        • January 2003
        • 103

        #4
        Håller inte med Urban. Växter kräver mer än så. Om man häller i gödning när växterna är bleka. Så är det för sent. Växterna behöver ha konstant tillgång till näring. Alla faktorer är lika viktiga konstant. Uppfyller man inte alla faktorer som värme, ljus, näring (ink CO2 som även fiskarna utsöndrar) så är det bara alger som kan trivas. Snabbväxande växter tar ofta upp näringen via vattnet så häll till att börja med i en liten dos TMG t.ex. Öka sedan vartefter växterna tar sig. Glöm inte delvattenbyten.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Om man häller i gödning när växterna är bleka. Så är det för sent.
          Nej blekhet i nya skott är ofta tecken på mikrobrist och det botas ganska snabbt med t ex TMG. Det är en mycket bra gödningsindikator.

          Har däremot näringsbristen gått över i nekros (hål, döda partier) så är det för sent.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Jerpan
            • January 2003
            • 103

            #6
            Jag lägger mig på den punkten. Uppfattade påståendet som att man skulle göda när växterna börjar förtvina.
            Ha det!!!!

            Kommentar

            Arbetssätt...