CO2; mäsk och magnetventil

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    CO2; mäsk och magnetventil

    Är det någon som har erfarenhet av hemmabyggda övertrycksventiler eller billiga att köpa om det finns?

    Jag tänkte prova med att stänga av CO2 under natten med en magnetventil. Men då behöver jag en övertrycksventil så mäsk-gasen har nånstans att sippra ut när magnetventilen är stängd men håller tätt när magnetventilen är öppen.

    Detta är den minst säkra metoden som jag tänkt på:
    Jag har en radda med mäskflaskor ihopkopplade med t- och x-kors, borde inte silikonslangen sippra ut gasen vid de punkterna om det blir övertryck?
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter
  • Niizze
    • February 2003
    • 206

    #2
    Det beror nog på hur fort trycket stiger.
    Men blir det för högt borde ju t_korsen lossna innan flaskorna smäller.
    Jag menar en PET-flaska tål ju en hel del övertryck.
    Med övertrycksventil menar du säkerhetsventil eller ?
    /Niizze

    Kommentar

    • AndreasN
      • July 2003
      • 2732

      #3
      Säkerhetsventil kan nog vara ett mer fackmannamässigt korrekt namn ja.
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Eftersom det är så lågt tryck är det enkelt att göra en egen övertrycksventil:

        Skruv och självlåsande mutter med en spiralfjäder och två brickor imellan. Förmodligen får man limma fast ena brickan i skruven så att det blir tätt. Som tätningar kan man förmodligen ta dom där gråa plastplupparna som sitter under PET-kapsyler.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • AndreasN
          • July 2003
          • 2732

          #5
          Har du någon illustration?
          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            http://194.236.255.117/akvarienet/controllersvt?action=forumthread&topic_id=16&threa d=536#1531

            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • AndreasN
              • July 2003
              • 2732

              #7
              Det verkar vara väldigt många saker som kan gå fel/glappa/läcka med den konstruktionen om man gör den själv.

              Skulle man inte kunna föra ner en slang i en vattenpelare som är högre än den i akvariet. Om man tex tar ett lite tjockare PV-rör, tätar i ena änden och fyller med vatten som man sen för ner en slang i till botten. Då blir det lättare att trycka ut gasen i akvariet när magnetventilen är öppen och lättare att trycka ut gasen genom röret när den är stängd. Man skulle tom kunna underlätta för slangen i akvariet genom att föra in den direkt i insugsröret till ytterfiltret eller till en extern reaktor.
              540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

              Kommentar

              • AndreasN
                • July 2003
                • 2732

                #8
                defac: skulle man inte kunna göra din version fast i en liten tät flaska eller burk eller nått. Kanske direkt på tvättflaskan på nått fiffigt sätt.
                540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                Kommentar

                • AndreasN
                  • July 2003
                  • 2732

                  #9
                  En liten konservburk i glas! Den är tät och har gott om yta på locket att arbeta med. Hur tätar man ett slanginlopp i ett plåtlock?
                  540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Joförsjutton. Det går nog att göra på alla möjliga sätt.

                    Jag kör med Absolut-flaska så jag borrar upp alu-korken och limmar slangfästet med Epoxy.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • AndreasN
                      • July 2003
                      • 2732

                      #11
                      Vilken storlek på borren, 5mm?
                      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                      Kommentar

                      • micke eklund
                        • November 2002
                        • 680

                        #12
                        Detta skrev jag ihop för länge sedan där ser du bild på en bra ventil.
                        http://w1.879.telia.com/~u87914739/lilla%20co2%20tips.htm

                        Jag har i och för sig ändrat på allt sedan dess men det funkade bra.
                        Nu kör jag med 3 st Yes diskmedel flaskor med mäsk som jag byter en var tredje dag för att få så jämt co2 flöde som möjligt. Samt så löser jag i ett innefilter Eheim 2010 och så kör jag dygnet runt utan att stänga av med ventilen.

                        Kommentar

                        • AndreasN
                          • July 2003
                          • 2732

                          #13
                          Ja just det, låta magnetventilen vara stängd på dagen och öppen på natten och då leda ut gasen i luften. Jag har ju själv skrivit här flera gånger om den tekniken men nu när jag sitter och ska praktisera själv så står det helt still. Tack Micke!
                          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            låta magnetventilen vara stängd på dagen och öppen på natten och då leda ut gasen i luften.
                            Gah vad enkelt *tar sig för pannan*. Ibland är det verkligen stopp däreuppe.

                            Ett annat (mycket enkelt) sätt är att ha en CO2-reaktor och köra reaktor-pumpen på timer.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • AndreasN
                              • July 2003
                              • 2732

                              #15
                              Men man behöver ändå ett filter på reaktor-pumpen för att inte få in för mycket skräp till impellern och hur mår bakterierna efter en natts avstängning?

                              Tänk om man skulle använda en controller till mäskflaskor?

                              Nålventilen hade jag också testat att använda om jag inte fått den färdigmonterad på reduceringsventilen med gängtejp o allt från aquaristic.
                              540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                              Kommentar

                              Arbetssätt...