Bruna växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kRiLLo
    • January 2004
    • 65

    Bruna växter

    Hej!

    Var en lite mer än en vecka sen jag starade mitt akvarium och nu tycker jag att mina växter börjar bli bruna Kan det vart för jag tog bort den bruna smörjan under växterna eller kan det va nåt annat ?
    96L med 1 vanlig mal , 7 fläckiga pansarmalar, 2 platy och 8 neoner.
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    #2
    Samma här fast jag har gödit dom med crypto(nit).Dom har vuxit som bara fan men nu är det stopp.Skulle inte sagt någonting om det va bladen längst ner för då hade man kunnat tänka sig att det va ljusbrist men det är dom nya som är bruna...5 cm under lysröret.
    Fredrik

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      tycker jag att mina växter börjar bli bruna
      Om det bruna går att gnugga bort är det bara vanliga brunalger, och dessa uppkommer ofta i nystartade akvarier. Allteftersom akvariet kommer i balans och filtret blir uppbyggt med mycket akvatiskt slam som underlättar reningen av vattnet, varpå brunalgerna byts ut mot vanliga grönalger.

      Om det är själva bladen som blir bruna: Vilka blad blir bruna först? Dom gamla eller nya? Nya växter kan i början se lite hängiga ut undertiden dom acklimatiserar sig (ställer om sig till nya förhållanden), vilket också kan vara en möjlighet.

      jag har gödit dom med crypto
      ..snip..
      Dom har vuxit som bara fan
      ..snip..
      men det är dom nya som är bruna...5 cm under lysröret.
      Låter nästan tveklöst som kvävebrist. De flesta växter "rodnar" när kvävet tar slut, vilket det gör snabbt om växterna växer snabbt.

      Har du låg eller omätbar nitrathalt har du inget kväve, och eftersom det är en av de viktigaste beståndsdelarna i växter så bör du fixa upp nitrahalten på något sätt.

      Ett osäkert sätt är att göra färre vattenbyten, men eftersom du måste fortsätta göda med akvarieväxtgödning blir det lurigt att hålla ordning på gödningsmängden, vilket i sin tur kan leda till mer algtillväxt än växttillväxt.

      Ett enkelt sätt att öka nitrathalten är att skaffa KNO3 från Hjortgatanszoo, eller testa salpeter (NaNO3) från butiken. Men Salpeter har jag ingen egen erfarenhet av så det vågar jag inte riktigt rekommendera.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      Arbetssätt...