Tillsätta växtnäring?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ingela L
    • January 2004
    • 89

    Tillsätta växtnäring?

    Hej!

    Jag har ett ganska nystartat 180-litersakvarium som efter en vecka fick 5 tigerbarber som invånare. Nästa vecka kommer regnbågsfiskar och lite bottenfisk.
    Några av växterna jag köpte tycker jag börjar se lite bruna ut i spetsarna, t.ex Sagittaria subulata. Bör jag ge växtnäring? Eller kan växterna bli lite bruna som nyplaterade? Jag har inte tillsatt några kemikalier eller bakterier.
    Vid köp av pump medföljde kolpatron som jag satte i. Bör jag avlägsna den om jag ska göda? Gäller det i så fall också om jag tillför bottengödning?

    Tacksam för hjälp!!!
    Mvh
    /Ingela

    180l Juwel Rio
    Barber
    Regnbågsfiskar
    Killis
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Tillsätt aldrig växtnäring i nystartade kar, det göder bara algerna.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • fredrikakesson
      • November 2003
      • 1363

      #3
      Ehh öhh.Nystartat=sterilt behöver näring...Det lär ju ta ett tag innan nedbrytningsprocessen har producerat nitrat och annat.Eller har jag fel?
      Fredrik

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Nitrat och annat får du inte via vanliga gödningar. Dom inehåller främst kalium och microämnena. Om inte makroämnena finns tillgängliga så tar ej växterna upp de andra ämnena, men det gör algerna. Även om du skulle hälla i nitrat också så måste växterna få en schans att rota sig innan man ger dom näring. I uppstartsfasen tar algerna större delen utav all gödning i vattnet inklusive nitrat och annat.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Ingela L
          • January 2004
          • 89

          #5
          Jag ska alltså inte gör något alls för tillfället, och hoppas att växterna hämtar sig när det blivit balans i akvariet?

          NÄR jag sen tillsätter gödning, ska jag då ta bort kolfilterpatronen? Oavsett om det är flytande gödning eller bottenpellets?

          Mvh
          /ingela, som lider med växterna
          180l Juwel Rio
          Barber
          Regnbågsfiskar
          Killis

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Varför använder du kolfilter? Har du medicinerat i karet?
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Ingela L
              • January 2004
              • 89

              #7
              Hum hum hum.....

              Kolfiltret åkte i för att det fanns med när jag köpte filtrer. Jag har inga planer på att fortsätta med kolfilter, men när det ändå fanns med så fick det åka i....

              Mvh
              /ingela
              180l Juwel Rio
              Barber
              Regnbågsfiskar
              Killis

              Kommentar

              Arbetssätt...