Hornsärven barrar!??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mavve
    • August 2003
    • 283

    #16
    Har testat nu och resultatet..... tja.... mitt emellan. De två skotten jag la i har barrat, men inte lika dramatiskt, utan de har en del blad kvar. Jag avvaktar med vattenbyte och ser vad som händer.

    // Martin

    Kommentar

    • mavve
      • August 2003
      • 283

      #17
      Nu efter tre-fyra veckor med 1 vattenbyte/vecka är det fortfarande samma effekt. Hornsärven barrar......

      Borde vid det här laget finnas näringsämne tycker jag.

      // Martin

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        Hur stort är det vattenbytet? När du ändå pysslar med odling kanske du skulle skaffa ett nitrattest. Det kommer skvallra en del om makroämneshalterna i vattnet.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • mavve
          • August 2003
          • 283

          #19
          Ursprungligen skickat av defdac
          Hur stort är det vattenbytet? När du ändå pysslar med odling kanske du skulle skaffa ett nitrattest. Det kommer skvallra en del om makroämneshalterna i vattnet.
          Vattenbytet är på ca 9 liter per byte (karet 45 liter - max 40 liter vatten). Har tyvärr inget nitrattest (än). Är det rimlig reaktion på hög nitrathalt? När jag tidigare körde väldigt frekventa vattenbyte borde nitraten inte kunnat spela intycker jag. Men om effekten kan vara densamma på låg näringshalt som hög nitrathalt?

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Är det rimlig reaktion på hög nitrathalt?
            Nej men en reaktion på kraftig förändring av nitrathalt. Cryptocoryner kan t ex smälta om dom får kraftigt förändrade kvävehalter.

            När jag tidigare körde väldigt frekventa vattenbyte borde nitraten inte kunnat spela intycker jag.
            Utan kväve växer inga växer. Kraftiga kvävebristsymptom är ofta att äldre blad blir genomskinliga och smälter bort. Detta går ofta snabbt hos snabbväxare.

            Men om effekten kan vara densamma på låg näringshalt som hög nitrathalt?
            Ja en kraftig förändring i kvävehalt, eller kraftig temperaturförändrig, salthalt etc. Acklimatiseringsbesvär. Det är inte säkert att det har med kvävehalten att göra.

            Göder du akvariet du tar hornsärven ifrån? Hur ofta gör du vattenbyten där? Fisklast jämfört med lilla burken?
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • mavve
              • August 2003
              • 283

              #21
              Tyvärr är förutsättningar ganska olika i de två karen - pH, näring (kör med TMG i andra)... men motsvarande vattenomsättning

              Går det "koppa" över växter med en spann som mellanstation?? Gradvis invänjning..... bara en tanke.

              // Martin

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                All horsnsärv jag flyttat mellan akvarier har barrat ganska rejält. Ofta är det dock något litet skott som överlever och dundrar vidare.

                Inkoppning var intressant tanke 8) Kanske kan fungera om man orkar fippla med det!
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • mavve
                  • August 2003
                  • 283

                  #23
                  Testade att koppa över med en 50/50 spann som mellanhalt i en knapp timme eller så. Något överraskad så verkar det ha fungerat. Tidigare har barrningen skett ganska omgående, men nu har de stått i nya karet ett par dagar utan problem. Vågar inte lita på det fullt ut än, men det ser bra ut.

                  Koppning är tydligen inte bara lämpligt för fiskar :-)

                  // Martin

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Haha lysande 8D
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...