nystartat akvarie....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oskar k
    • December 2003
    • 19

    nystartat akvarie....

    Jag har stoppat i en ny bakgrund och därför tömt akvariet helt på vatten. Det har vart igång med pump och vatten i en vecka nu och jag tänkte plantera växterna imorgon...... hur ska jag gå till väga med gödning och co2?

    hur lång tid ska man låta växterna vara i innan man kan börja göda och bubbla co2? kan man börja på en gång eller får man alg-anstormning då? det skulle kanske inte göra så när jag tänker efter, bakgrunden skulle bara bli snyggare.....

    jag kommer inte att ha några fiskar i på ännu en månad, hur gör jag för att få maximal tillväxt under denna tid?

    Mvh Oskar
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Kör riktigt hårt med CO2 från början i ett par veckor och var väldigt försiktig med mikrogödning (gödning som innehåller järn) under den tiden.

    I princip vill du vara säker på att akvariet blir ganska fritt från järn under denna period, så du kan tuta på med CO2 tills du ser att nya skott blir onormalt ljusa - då är det dags för lite mikrogödning typ Tropica Mastergrow.

    Är det ett högljusakvarium och därtillhörande perfekt CO2-halt bör du även börja med KH2PO4 och KNO3 efter de första veckorna.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    Arbetssätt...