Jobbig Javaormbunke

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hogan
    • August 2003
    • 56

    Jobbig Javaormbunke

    Jag har en Javaormbunke som jag tycker är lite jobbig... Jag har ett 70-literskar med en rot som ligger diagonalt från ena främre hörnet till mitten på bakglaset. I hörnet som bildas bakom roten har jag filtret och en sten som jag har bundit fast Javaormbunken på. Problemet är dess rötter. De växer rakt ut åt alla håll och har nu nästan fyllt upp hela utrymmet bakom stocken. Det ser ut som en brun, rufsig peruk.
    Kan man ta och ansa denna rotbuske, eller dör hela plantan då? Eller skall jag ta och försöka leda ner rötterna i gruset? Jag vet inte hur de växer normalt, de kanske vill ha fritt svävande rötter?
  • skr
    • December 2002
    • 267

    #2
    Tyvärr, Hogan, inget svar, men kan väl tala om att jag också vill veta om det är fritt fram att klippa av alla vattenrötter på javaormbunkarna. Skulle förenkla mitt trådalgsrensande. Gör rötterna någon nytta eller inte?

    Kommentar

    • Bernhard
      • January 2003
      • 17

      #3
      Jag tror att det är bäst att du lämnar kvar rötterna,va jag har förstått så är de via dom den tar upp sin näring...
      Läste nånstans att dom ruttnar om man gräver ner dom.
      Så jag tror du inte kan göra så mycket åt det...

      MVH Bernhard
      Ett hem utan akvarier är som en bil utan motor!!!

      Kommentar

      • MikaelE
        • December 2003
        • 350

        #4
        Du kan plantera den i gruset/sanden bara rotstocken ligger ovanför för annars är det, som Bernhard sa, risk för att den ruttnar.
        Discusbilder -----> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=150569
        Skriv gärna kommentar!

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Javaormbunken kan väl omöjligt "äta" via rötterna om dom kan fästa sig på stenar och rötter? Det är själva rotknölen och inte trådrötrterna som ruttnar om man gräver ner den.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Bernhard
            • January 2003
            • 17

            #6
            Nä jag är inte helt säker på att den "äter" via dem.¨Tycker bara att jag har läst det nånstans...
            Ett hem utan akvarier är som en bil utan motor!!!

            Kommentar

            Arbetssätt...