grönalger vs. aktivt kol

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TN
    • December 2003
    • 37

grönalger vs. aktivt kol

Det eviga problemet med grönalger...
    Funderar på en sak om man filtrerar vattnet igenom aktivt kol kan man få bort grönalgerna då, läst t.ex. här:

att det tar bort alger och infusorier.

Är det korrekt, kan man ta bort grönalger med aktivt kol?
    Finns det någon som har någon erfarenhet av detta?
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

Om det eventuellt dödar algerna, så kommer växterna ha dött långt tidigare än grönalgerna eftersom växterna är mycket känsligare för undernäring än alger.

Har du inga växter kanske det kan vara värt att testa, men förmodligen blir det isåfall billigare att köra med algdödarmedel efterom aktivt kol blir mättat efter några veckor - och då måste du byta det.
    http://www.defblog.se

Kommentar

• Azur
      • March 2003
      • 12946

Nä, aktivt kol tar inte bort alger. Eller infusorier, för den delen. I alla fall inte i högre grad än andra filtermaterial. Det tar bort stora organiska molekyler och kan därigenom möjligen svälta vissa mikroorganismer.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• TN
        • December 2003
        • 37

Ok, tack det var som jag misstänkte då. Man bör alltså inte använda aktivt kol om man har ett växtakvarie, om man vill ha en trevligt näringsnivå till växterna.

Det tar bort stora organiska molekyler och kan därigenom möjligen svälta vissa mikroorganismer.
        Vad menar du med stora organiska molekyler? Stora organiska molekyler är väl mycket mindre än alger. Om det är så borde inte algerna tas upp då också?

Kommentar

• Azur
          • March 2003
          • 12946

Aktivt kol är inte ett filter som sållar ut stora saker och låter små passera, det funkar genom adsorption: att molekyler har en tendens att fastna på ytor. Det som gör aktivt kol aktivt är just att det har en så enorm yta att många molekyler fastnar på det.
          Alger och protozoer är inte väldigt små, inte ur aktivt kols synpunkt i alla fall, och fastnar inte (i alla fall inte i nån större utsträckning). Molekylerna som fastnar måste dessutom ha vissa kemiska egenskaper, och aktivt kol är därför inte bra på att t.ex. ta bort nitrat ur vatten, trots att nitratmolekyler är små.

Däremot funkar aktivt kol jättebra mot många stora organiska molekyler som exv tanniner, den grupp organiska molekyler som gör akvarievatten allt gulare med tiden, och många toxiner (t.ex. antibiotika).
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• TN
            • December 2003
            • 37

OK, nu är jag med på vad du menar.
            Får tacka för svaren.

Kommentar

• katta
              • December 2002
              • 385

ang aktivt kol vs grönalger (antar att du menar svävalger/grönvatten?)...

Jag har länge haft problem med ett kar tjockt av svävalger, efter 5-6 mörkläggningar med inlägg av stora vattenbyten, rengöring av filtermaterial och aquaclear (vilket inget har fungerat)
              fick jag låna en extrapump + kolpatroner av en lokal djuraffär. Jag körde dubbla pumpar och mörkläggning i ca 3 dygn, och hokuspokus så var vattnet nästintill glasklart. För första gången på 3 månader kunde jag se rakt igenom karet från kortsida till kortsida. För säkerhets skull har jag fortsatt med mörkläggningen fram tills idag. Ikväll ska jag göra ett stort vattenbyte igen så fårvi se hur det håller sig.

Med denna långa utläggning ville jag bara säga att i mitt fall så verkar det aktiva kolet ha gjort ngn form av nytta (?) i kampen mot grönvattnet.
              ** http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75273 **

Kommentar

Arbetssätt...