Bruna växter i ett nystartat kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    Bruna växter i ett nystartat kar?

    Min dotters växter har blivit brunaktiga sen vi startade upp karet för en vecka sen. Vi hade i vattenberedning i och lade i medel till växterna. I fredags lade vi i salt då hon ville ha scalarer och molly (1%). Har startat upp andra kar men inte fått detta fenomen. I botten har vi blästersand och ovan det har vi rådagrus.

    Kanske ska man ha högre dos av växtnäring vid nystart, Vad vet jag. Jag följde bara instruktionerna och det stog att man skulle ha en kasyl/100 l vatten i veckan.

    Någon som vet?
    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Testa att gnid bladen mellan fingrarna på det bruna. Förmodligen är det bara vanliga brunalger.

    Är områdena gulbruna kan det vara näringsbrist, vilket är osannolikt efter så kort tid. Är det dom nya eller gamla bladen som blir färgade?

    Vattenberedningsmedel chelaterar metaller i syfte att göra dom oskadliga för fiskar, men jag tror dom fortfarande förbli tillgängliga till växterna.

    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Marie J
      • January 2004
      • 10616

      #3
      Ursprungligen skickat av defdac
      Testa att gnid bladen mellan fingrarna på det bruna. Förmodligen är det bara vanliga brunalger.

      Är områdena gulbruna kan det vara näringsbrist, vilket är osannolikt efter så kort tid. Är det dom nya eller gamla bladen som blir färgade?

      Vattenberedningsmedel chelaterar metaller i syfte att göra dom oskadliga för fiskar, men jag tror dom fortfarande förbli tillgängliga till växterna.

      Det händer inget när jag gnider fingrarna på bladen. Det har inte kommit upp några synliga nya blad heller.
      /Marie.

      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

      Kommentar

      • Marie J
        • January 2004
        • 10616

        #4
        Är det någon som har något bra förslag.
        /Marie.

        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Är det dom nya eller gamla bladen som blir brunfärgade först?

          Börjar det som små hål som växer sig större, eller börjar det längs venerna och sprider sig utåt eller börjar det på kanterna och går inåt osv.

          Man kan fastställa eventuell näringsbrist ganska nogrannt om du ger lite mer exakt beskrivning.

          Vad heter växten?

          Eventuellt blir beredningsmedelts chelatering så kraftig så att den inte bryts och blir tillgänglig till växterna heller, och då har du isåfall gött och sedan tagit bort gödningen med vattenberedningsmedlet.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Marie J
            • January 2004
            • 10616

            #6
            Ursprungligen skickat av defdac
            Är det dom nya eller gamla bladen som blir brunfärgade först?

            Börjar det som små hål som växer sig större, eller börjar det längs venerna och sprider sig utåt eller börjar det på kanterna och går inåt osv.

            Man kan fastställa eventuell näringsbrist ganska nogrannt om du ger lite mer exakt beskrivning.

            Vad heter växten?

            Eventuellt blir beredningsmedelts chelatering så kraftig så att den inte bryts och blir tillgänglig till växterna heller, och då har du isåfall gött och sedan tagit bort gödningen med vattenberedningsmedlet.
            Det är framför allt Tjockbladen som ser sämst ut. Den är mest brunaktig i mittendelens blad, toppen är nästan normal. Har varit i karet ca 1 vecka nu. Akvariet är helt nytt så också lysrören. Har nu stoppat i en till dos växtgödning.
            /Marie.

            Min zoon Mina hundar Min Dagbok
            En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Att öka gödningen kommer förmodligen bara att göda algerna inte växterna. Rekomendationen är oftast att köra utan gödning första 2 veckorna och därefter 1/2 dos i ytterligare minst 2 veckor. Det du har är bara aklimatiseringsproblem, inget du kan göra något åt.
              MVH
              magnus
              min zoon

              Kommentar

              • Marie J
                • January 2004
                • 10616

                #8
                Ursprungligen skickat av Tropfrog
                Att öka gödningen kommer förmodligen bara att göda algerna inte växterna. Rekomendationen är oftast att köra utan gödning första 2 veckorna och därefter 1/2 dos i ytterligare minst 2 veckor. Det du har är bara aklimatiseringsproblem, inget du kan göra något åt.
                MVH
                magnus
                Tack för alla svar!

                Då får jag väl bara sitta ner och vänta på att de ska bli gröna och fina igen då!
                /Marie.

                Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                Kommentar

                Arbetssätt...