Cyanobakterier, vanligare nu än förr ???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pappa-jonas
    • March 2003
    • 91

    Cyanobakterier, vanligare nu än förr ???

    Hej !

    Är det bara jag som tycker att dessa slemmiga gröna mattor i akvariet
    orsakade av cyanobakterier har blivit vanligare.

    Har säkert haft akvarier igång av och till i 30 år, men det är först de senaste 2 åren som dessa små jvlr invaderat mina kar.

    Beror det på sämre kranvatten ??? Bor i kungsbacka.
    Jag vet att många akvarister och Zoobutiker i området tycker lika som jag. Man behandlar med medel, köper växter, mörklägger, byter lysrör m.m..

    När allt verkar okej. Så gör man några vanliga vattenbyten så är skiten där igen. Så blir man sådär matt igen.

    Ska man alltid ha det så här framöver ??

    Nå´n som vet ?

    Mvh Jonas
    " Aldrig husvagn "
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Cyanobakterier beror oftast på ingen/lite nitrat och höga halter av fosfat. Dessa halter är näst intill obefintliga i kranvattnet.
    Min far gnäller hela tiden om att växterna växte som ogräs förr utan co2,gödning och vattenbyten detta endast med glödlampor. Jag tror honom inte en sekund och då blir han förbannad och undrar om jag anklagar honom för att ljuga.
    En "det var bättre förr" atityd är väldigt vanligt överallt så också bland akvariefolk. Men vi som vet bättre vet att det enda som blivit sämre är vattnets buffringsförmåga. Visst finns det mindre näring i kranvattnet idag, men den näring som fanns i kranvattnet förr var ändå inte i rätt proportioner för växterna.
    Vad som har blivit bättre då: Termostatstyrda doppvärmare fanns inte för 30 år sedan, belysningen har utvecklats, idag finns det extremt bra belysningar i t5 och mh, bra mycket bättre än glödlampsramperna förr. Filtertekniken har utvecklats mycket och tack vare det så kan vi idag ha mycket mer fisk i våra kar. Komerciella växtgödningar har utvecklats efterssom man idag vet vad växterna vill ha, co2 har kommit till, förr trodde man att co2 överskott var ett av dom största problemen trots att det är tvärt om. Själv så ser jag frammåt och längtar efter alla nya upptäckter som gör det enklare för en akvarist. Allting var inte bättre förr.
    MVH
    Magnus
    (som faktiskt "bara" har haft akvarium i 20 år)
    min zoon

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Är det bara jag som tycker att dessa slemmiga gröna mattor i akvariet
      orsakade av cyanobakterier har blivit vanligare.
      För renliga (frekventa stora vattenbyten med ledningsvatten) och växtakvarister, ja. Det tycker jag också det verkar som. Eller så ser man fler problem nu i forumen eftersom dom ligger mer publikt.

      Farsan säger samma sak och han har också haft akvarium i över 30 år.

      Beror det på sämre kranvatten ??? Bor i kungsbacka.
      Jag vet att många akvarister och Zoobutiker i området tycker lika som jag. Man behandlar med medel, köper växter, mörklägger, byter lysrör m.m..
      Ja sämre på så sätt att det är mindre näringsämnen i kranvattnet. Jag gissar att det var betydligt mer kväve (nitrat) förr i tiden innan man visste dess negativa egenskap på småbarn.

      När allt verkar okej. Så gör man några vanliga vattenbyten så är skiten där igen. Så blir man sådär matt igen.
      Ja det blir värre med renlighet när det gäller Cyanobakterier.

      Vad som händer när Cyanobakterier invaderar är att dom lägger beslag på en redan dålig kvävemarknad. Växterna kan bara ta upp kväveföreningar löst i vattnet, medans Cyanobakterierna klarar att ta upp kvävgas (dvs med god cirkulation får dom tillräckligt med kväve). Några fiskar och försiktig matning ovanpå det så får dom all näring dom behöver - medans växterna och övriga alger går under av kvävebrist.

      KNO3 - kaliumnitrat - finns på Hjortgatanszoo. Kvävet i krukväxtgödning är i Ammoniumform, så det vill du inte använda eftersom det ger Nitritspikar.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • mats m
        • September 2002
        • 515

        #4
        Hej Magnus.
        Nu måste du hejda dig ."FARSAN HAR RÄTT" det var bättre för det fanns termostatvärmare.Ta detta med diskusar,det fanns inte en massa skit(sjukdomar) som dessa färgvarianter och avarter från asien har med sig.Du kunde gå in i en zooaffär och få råd och tips,idag kan dom flesta inte skilja på kön och från vilken del av världen fisken kommer från,det gäller bara att få sälja till varje pris.
        MVH Mats
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

        Kommentar

        • izac
          • April 2003
          • 756

          #5
          Heheh.. Alltid kul med en debatt om "det var bättre förr"..
          Kom bara och tänka på ytterliggare en anledning till varför folk anser att det var "lättare" (bättre) förr. Förr i tiden fanns inte tekniken och vetenskapen bakom hur man presterar så bra som man gör idag. Jag tror många idag satsar, presterar och ligger på en mycket högre nivå än då.
          Dvs, ju högre upp man satsar, desto längre blir fallet. *försök att vara fyndig*..

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Angående diskus så gick det absolut inte att få tag på friska exemplar i min hemstad Helsingborg för 20 år sedan. I affären gick det en eller två utmärglade viltfångade blåa som dom ville ha 1200 kr stycket för, indexuppräknat så borde det vara det samma som ca 3000 kr stycket idag. Men idag så kan du få fina vf för runt 500kr. Visst för massproduktionen av akvariefisk med sig problem, det vet vi alla, men den håller priserna rimliga och sparar på vildpoppulationerna. Jag tycker fortfarande att en del var bättre förr, men det mesta blir bättre med tiden.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • mats m
              • September 2002
              • 515

              #7
              Hej Magnus.
              Mina första diskus köpte jag i mittenav 70talet och gav 585:- dom var br.viltfångade.Det fanns en gubbe i GBG som hette Ulf Jansson?.Han hade Högsbo Zoo,den killen var suverän på diskus,odlade och hade en hel del olika sorters diskus,har för mig att han skrev en del artiklar.Sen så hade Herculus Zoo och Janne på Stork Zoo också mycket diskus så i GBG fanns det en hel del bra affärer med bra sortiment.
              MVH Mats
              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              • harbard
                • July 2002
                • 1085

                #8
                "det var inte bättre förr,det är bara sämre nu!"
                mvh/harbard
                Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
                Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

                Kommentar

                • JR
                  • April 2003
                  • 2112

                  #9
                  håller helt med föregående talare!
                  --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                  http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Jag har inte heller något vettigt att säga, så då gör jag det.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • mats m
                      • September 2002
                      • 515

                      #11


                      FEGISAR

                      MVH Mats
                      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                      Kommentar

                      • mats m
                        • September 2002
                        • 515

                        #12
                        Hej "Pöjkar".
                        Det var bättre för.Gå in SARF:s hemsida,gå vidare till Fjärilsciklid del 2 och läs.Där står det att det var nog bättre för.Det är som vi "gamlingar" säger och så kommer det att vara.
                        MVH Mats
                        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                        Kommentar

                        Arbetssätt...