Blommande Anubias

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hogan
    • August 2003
    • 56

    Blommande Anubias

    Jag har haft mitt akvarium igång i 5 månader nu och 2 av mina Anubias blommar! Det ser ut som små Svärdsliljor ungefär.
    Blev lite förvånad när jag upptäckte det och läste lite om växten. Såg då att det egentligen är en sumpväxt.
    Finns det några skadliga effekter av att växter blommar (för vattenkvaliteten, tänkte jag)?
  • Daniel Odell
    • November 2002
    • 1595

    #2
    jag hadde ett kar fyllt med anubias förut å de blommade i ett. jag märkte aldrig något av det.
    fish r friend

    Kommentar

    • Ola paul
      • March 2003
      • 432

      #3
      Har heller aldrig märkt av att det skulle vara farligt.

      Mvh Ola
      Ola Lindeberg.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75527

      Kommentar

      • Hogan
        • August 2003
        • 56

        #4
        Ok, tackar. Tänkte bara om de spred pollen eller nåt...

        Kommentar

        • Millie
          • August 2003
          • 293

          #5
          En del tar visst bort blommorna för att inte växten ska "slösa" kraft på dem, utan kunna ge allt på att växa fina blad. Vet inte riktigt om det spelar så stor roll när det gäller anubias, men det finns ju en del växter (och då menar jag inte egentligen akvarieväxter) som antingen har blommor eller blad, inte båda på en gång. T.ex. amaryllis är en sådan, när den ska blomma vissnar alla bladen ner innan knoppen växer fram. Fast så extrem är väl knappast en anubias...

          Kommentar

          • Norpan
            • December 2003
            • 679

            #6
            Jag har amaryllis som både har knoppar och blad nu..Men däremot växer ju blomstängeln upp innan bladen kommer fram..
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

            Grodor..lite trevligare, lite bättre

            Kommentar

            • Jerpan
              • January 2003
              • 103

              #7
              Ja det stämmer amaryllis funkar inte så. Däremot så skär man av bladen på hösten och låter löken vila. Sedan tar man fram den till julen då kommer blommor och blad. Beroende på hur mycket vatten de får så kommer det lite eller mycket blad.

              Kommentar

              Arbetssätt...