Trådar och alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • asetbob
    • January 2004
    • 5

    Trådar och alger

    Hejsan!

    Har ett relativt nytt akvarie på 105 liter. I den har jag vattenpest och fiskar. Problemet är att det sakta men säkert har kommit gröna alger som satt sig på ena sidan av akvariet. (den bakre icke genomskinliga sidan) Samtidigt så har det bildats liksom långa trådar som hänger från vattenpesten. Då jag är väldigt ny inom akvariefiskar och växter kanske dessa trådar är normala, dock ser de inte normalt ut. Har ni några förslag?

    MVH,
    Erik
  • Hanzo
    • January 2003
    • 206

    #2
    Hadde jeg på mine også, tror det er det som på engelsk kalles Stagehorn algea. Jeg løste det med å dosere mer gjødning faktisk, men hør andres erfaringer før du prøver samme medisin!

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Hanzo har helt rätt under förutsättningen att man kan ge växterna optimala förhållanden. Då klarar inga alger att sätta sig på dom.

      Det är dock svårt om man inte vill börja pyssla med CO2 och börja blanda egen gödning.

      Trådalger brukar vara tecken på för mycket järn. Drar man på med bra CO2-nivåer och håller kväve- och fosfor-halterna bra så kommer växterna garanterat bli algfria.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • skr
        • December 2002
        • 267

        #4
        Undrar om det är trådalger vi pratar om. "Trådar" från vattenpest kan kanske också betyda rötter. Är de gröna eller vita asetbob?

        Kommentar

        • marcus_swe
          • July 2003
          • 483

          #5
          Peppar-peppar... Mina alger har så gott som helt försvunnit efter att akvariet varit igång i ca 3 månader. Vad jag gjorde va att dra ner lite på ljuset (hade visserligen ca 0,8watt perliter). Rensade trådalgerna en eller två gånger i veckan genom att snurra upp dom på en pinne. Skaffade två extra siamesiska algätare (nu totalt 4).

          Sen har jag ju ett ordentligt ytetrfilter. Vilket jag skulle rekomendera alla att köpa som försöker strata upp ett akvarie. Snålar man med utrustningen får man äkna med problem.

          Siamesiska algätare (Siamensis) skulle jag rekomendera dig... Dom är ruskig flitiga och ger sig tom. på trådalger vilket man brukar kunna läsa att dom inte gör.

          Kommentar

          • asetbob
            • January 2004
            • 5

            #6
            De är gröna. Först trodde jag att det var någon slags växtsjukdom tills jag tittade här och läste att det kunde röra sig om alger. Skall se vad jag kan göra i helgen. Tack för tipsen ! :P

            Kommentar

            • mohlin
              • January 2004
              • 1487

              #7
              Hej

              Gröna trådalger är hopplösa. Mitt tips är att du tar en tandborste och drar bort dem med den, manuellt slask-göra med andra ord! Häll sedan i lite vanligt kolsyrat mineralvatten för att ge en co2 boost. Ta ca 2dl, en gång i veckan eller så, inte FÖR mycket! Då kommer de andra växterna igång lite bättre. Men räkna med att algerna kommer att finnas kvar. Det är ju faktiskt en naturlig del av en vattenmiljö. De ska bara inte ta över helt o hållet!

              Kommentar

              Arbetssätt...