Nytt belysningsprosjekt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hanzo
    • January 2003
    • 206

    Nytt belysningsprosjekt!

    Hei folkens!

    Beklager at jeg har vært borte så lenge, de siste månedene har gått til husbygging og elendighet, så akvariumet har blitt rimelig neglisjert den siste tiden. Men nå er det nok en gang på tide å sette det opp igjen, og tusen forskjellige laysouts svirrer rundt i hode.

    Men, jeg har på ny lyst til å forandre på belysningen min. Originalt hadde jeg tenkt å sette opp to 150W metalhalogen lamper, men siden jeg ikke klarere å finne en løsning som kommer under 4000,- så tror jeg et jeg får holde meg til T5 denne gangen også. Det jeg har lyst til å gjøre er å henge alle seks rør i fra taket i en eller annen slags konstruksjon. Men er det noen som har peiling på hvor langt fra akvariums overflaten jeg kan løfte rør før lystapet blir for stort? Eller bare sånn generelt har noen ideer til hvordan en slik løsning kan bli?

    Gjør dette fordi jeg har blitt problem med å få lyset til å spre seg nok når det står på så nær overfalten som idag, fordi varemen fra røra varmer akvariumet opp mot en tredve grader, og fordi jeg ønsker å la plantene vokse opp over overflaten og få blomster.

    Noen som har noen tips eller ideer å komme med??
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Kul att se dig här igen Hanzo!

    Jag har funderat över hur det gått med din T5-belysning.

    Med bra reflektorer borde det inte vara några problem att låta armaturen hänga uppemot en halvmeter från akvarieytan, då det främst är i vattnet som ljuset snabbt tappar intensitet.

    Men en förutsättning tror jag är att du med reflektorerna har möjlighet att fokusera ljuset ganska nogrannt genom att vinkla dom.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Nina Falkestav
      • November 2002
      • 359

      #3
      Hej ursäkta ett off topic inhopp ,men vad är T5 belysning?
      Nina

      Kommentar

      • molly
        • October 2003
        • 54

        #4
        Idag blev även jag klar med min nya belysning. Den består av två stycken 54W T5 lysrör och 2*36W kopplingssats ala Hjortgatan. Allt detta till mitt 250 liters akvarium (45 cm högt). Kan säga att det blev riktigt ljust!

        Känner mig nöjd att jag vågade satsa på T5, var väldigt svårt att hitta bra information om hur man ska koppla etc. Köpte iaf till slut en T5-drossel på en elaffär och det ångrar jag inte nu. Visade sig att det var mycket enkelt att göra kopplingen. Kanske t.o.m borde köpt en till T5-drossel istället för kopplingssatsen från hjortgatan men jag ville inte kasta mina T8 lysrör.

        Kommentar

        • urbanandersson
          • January 2003
          • 965

          #5
          Hej!

          "Hej ursäkta ett off topic inhopp ,men vad är T5 belysning?
          Nina"

          T5 är smala lysrör som är lite bättre än dom vanliga. Nackdel är nog att det inte finns specialrör tex aquarelle.

          Urban

          Kommentar

          • molly
            • October 2003
            • 54

            #6
            Ursprungligen skickat av urbanandersson
            T5 är smala lysrör som är lite bättre än dom vanliga. Nackdel är nog att det inte finns specialrör tex aquarelle.
            Jo det finns specialrör, t ex JBL gör T5 rör, men dom kostar en del. Aquarelle hoppas jag kommer i en T5 version snart.

            Kommentar

            • Ulla
              • April 2002
              • 1163

              #7
              Jag vill också ha ny belysning till största karet, men drar mig för T5-or pga det lilla utbudet på belysning till främst växter.

              Det mesta verkar vara till saltvatten-kar än så länge. Aqualight har T5 med 10 000 K (som Triton-rören) och 6 500 K (varmvit), sen finns det Narva 076 Nature superb, (de ska motsvara Grolux). Sen verkar det mesta som sagt vara till marint... Men väntar man ett halvår, så... T5 verkar vara på stark frammarsch.
              Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Jag gillade JBL Solar Tropic (T8) när jag hade det i ett litet akvarium. Det finns även i T5-variant och påminner om SunGlo fast vitare och "krispigare" sken. Kombinerat med JBL Solar Marine Day (som har ett spektra förvillande likt Triton, Aquarelle och Aquastar) tror jag det blir kanonvackert.

                Solar Tropic
                http://www.jbl.de/img_tech/well_tropic.jpg
                Marine Day
                http://www.jbl.de/img_tech/well_marday.jpg

                Observera hur Tropic-rörets diagram slutar på 30, så man får bara se underdelen av spektrat.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Hanzo
                  • January 2003
                  • 206

                  #9
                  Hei igjen!

                  Joda, det går som en drøm med nye T5 rør, kaster opp mot en plastpose i uka av ekstra planter, det vokser, bobbler og står på! Var litt bekymret for algevekst når jeg satte dette isammen, men bortsett fra de vanlige på ruta, ja så er det ingen synlige alder i karet i det hele tatt! Det ser ut til at jeg kommer til å prøve å henge opp lyset, pluss at jeg vurderer sterk om jeg skal montere en såkalt moonlight lampe over som står på nattestid. Grunnen er ikke minst for å unngå at fisken hopper ut av karet. Hørtes det logisk ut?

                  Jeg har avlet endel kampfisk i det siste for moro skyld, og jeg har satt flere i 4liters bokser. Det jeg har merket meg er at dersom jeg skrur av lyset på rommet der fisken står, så vil det somregelt hoppe ut en eller to iløpet av natten. Men med lyset på derimot, ja så har jeg aldri mistet en eneste fisk. Så siden jeg vurdere å prøve uten dekkglass, så vil jeg ha månelys. I tillegg så håper jeg at det skal se litt morsomt ut også på natten der

                  jeg har funnet noen greie reflektorer som jeg tror jeg skal prøve, de ser ut som om det virkelig kan styre vinkelen på lyset! Her er en link til bildet: http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/15/webzoo/90070.jpg

                  Ellers så har jeg ventet i flere måneder på at noen her skal kunne skaffe med Glossostigma, men det ser ut som om det bare blir en drøm... forbannet, da det blir en flott plante å teste belysningen på, samt at den virkelig hadde gjort seg i forgrunnen på karet.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Den där reflektorn är precis som jag tänker skaffa om jag skaffar T5. Dom verkar verkligen superbra!

                    Hur du ska undvika att fiskarna hoppar ut har jag ingen aning om.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • MagicFingers
                      • November 2003
                      • 3136

                      #11
                      kanske kan sätta upp ett "myggnät" över akvariet?..kanske?.
                      nån som vet vad en T5 drossel går på ?..
                      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                      Nunc Est Bibendum

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        kanske kan sätta upp ett "myggnät" över akvariet?
                        Nej en stor del av poängen med öppet akvarium i växtsammanhang är att växterna ska få växa upp ovanför ytan och att man även ska njuta av sikten uppifrån.

                        Varje gång jag fäller upp mitt heltäckande lock blir jag lite ledsen att man inte alltid ser den synen när man ställer sig bredvid akvariet. Stor njutningsfaktor när en rodnande Ludwigia incliniata var verticilliata står och tittar rakt upp.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Hanzo
                          • January 2003
                          • 206

                          #13
                          Nettopp, og det er det jeg er på jakt etter! Jeg får bare se hvor mye fisk som hopper ut. Dersom frafallet blir for stort så får jeg få meg dekkglass igjen, eller skifte fisketyper. Ser for meg at øksefisken er noe av det som kjapt kommer til å bli tørrfisk... Hva er det engelsmennene sier, you can't make an omlett without breaking a few eggs?

                          En ballast kostet meg rundt en 2-3 hundre tror jeg, en dobbel for 54 watts rør. Det er rimeligt billigt spør du meg!

                          Kommentar

                          • KATLA
                            • January 2004
                            • 48

                            #14
                            Att fiskarna hoppar ur är väll inget problem. Har inte varit med om att en fisk gjort det mer än en gång :-)
                            Att försöka är första steget i att misslyckas

                            Kommentar

                            • JR
                              • April 2003
                              • 2112

                              #15
                              du kan ju göra en extra hög kant på akvariet så du får 10-15 cm ovanför vattenytan..gör en ram i glas så ser du växterna ändå, och så når inte fiskarna att hoppa ut =)
                              --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                              http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...