Gänga Sodastream respektive brandsläckare.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • metcrue
    • November 2002
    • 212

    #16
    Gängan på sodastreamern är ju samma som på en brandsläckare, osv.
    Daniel Olsson

    Kommentar

    • schizo
      • August 2003
      • 259

      #17
      Då borde det mao gå ta en vanlig regulator och montera på en sodastreamflaska?

      Ingen som vet vad det är för gänga? Om et är 1/2" eller 3/8"
      - 250 liter sydamerikanskt (nästan)

      Kommentar

      • K49
        • July 2002
        • 26

        #18
        Har precis byggt en anläggning. Det visade sig att CO2 gänga är samma som på syrgastuben. Syrgasregulatorn är svindyr. Argonregulator är billigare, men fel gänga. Detta löstes av en vänlig själ på Clas Ohlson, som hade argonreducering med syrgasgänga.

        När trycket är sänkt till under 10 bar (efter reduceringsventilen), så funkar vanliga pneumatiska kopplingar och nålventiler.

        Kommentar

        • schizo
          • August 2003
          • 259

          #19
          K49: Så om jag tolkat dig rätt så är det syrgasgänga på reduceringsventilen dom säljer på clas ohlson?
          - 250 liter sydamerikanskt (nästan)

          Kommentar

          • mats m
            • September 2002
            • 515

            #20
            Hej.
            Du kan inte ta en vanlig co-armatur till soda för det stämmer ej med öppnandet, soda har en nålvcentil vilket vanliga gasflaskor ej har utan det är kranventil.
            MVH Mats
            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

            Kommentar

            • oskar k
              • December 2003
              • 19

              #21
              Hej

              Är det en gäng-anslutning till sodastreamer-flaskan? hur ser själva på/av anslutningen ut (är det en kran eller någon typ av snabbkoppling)? hur många bars tryck är det i flaskan? kanske skulle man kunna plocka ihop ngt av vanliga trycklufts-prylar....

              Mvh Oskar

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #22
                Sodastream flaskan har skruvgänga och nålventil. Det innebär att när du skruvar på regulatorn så trycker den ner nålen så att ventilen öppnas. En full flaska inehåller 60 bar. Det finns inga standard regulatorer som funkar på sodastream flaskan inte heller adaptrar i och med nålventilen. Det finns företag som säljer utrustning som är avsedda för sodastreamflaskor: Sera och denerelle. Jag har själv haft en denerelle utrustning i 5 år och är mycket nöjd, förutom med gaspriset. Köp så stor tub du har plats med, det blir billigare så. Jag gör av med en 40 kr flaska var annan vecka, det hade varit mycket billigare om jag hade kunnat använda andra större flaskor.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                Arbetssätt...