Sera aquaria clear

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TN
    • December 2003
    • 37

    Sera aquaria clear

    Jag undra om någon har provat Sera aquaria clear för att få bort svävalger?
    Har det gått bra och finns det någon som har några extra tips för att lyckas?
  • katta
    • December 2002
    • 385

    #2
    Har själv precis kört 2 omgångar med Sera Aqua Clear + mörkläggning, pga svävalger. Det funkade inte...
    Har inte sett tillstymelse av de där ihopklumpade partikel "grejset" som skulle bli så lätt att slamsuga upp.
    Inte heller verkar det ha tagits upp av filtret.

    Men jag har hört på andra håll (kommer inte ihåg vart) att det ska funka kalasbra, möjligen att man får göra om det ett par gånger.
    ** http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75273 **

    Kommentar

    • TN
      • December 2003
      • 37

      #3
      Är det verkligen bara katta på hela zoopet som provat sera aquaria clear?

      Hur som helst svävalger verkar inte vara lätta att få bort:
      Man provar mörkläggning i fem dagar efter alla konstens regler. Vilket inte verkar funka, det ser bra ut efter mörkläggningen men efter ett par dar är det tillbaka.
      Man prova preparat som inte verkar funka.

      Är det enda som biter på svävalger UV ljus? Det kan ju inte vara så...
      Suck...

      Kommentar

      • Peter_F
        • October 2003
        • 693

        #4
        Har oxå provar Sera Aqua Clear men det gjorde ingen som helst nytta. Skymtade inget ihopklumpade över huvud taget. Då överdoserade jag ändå.
        "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
        Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

        Kommentar

        • maried
          • July 2003
          • 30

          #5
          TN - om jag inte missuppfattat saken så funkade nog mörkläggningen - du skriver ju själv att det såg bra ut efteråt! En mörkläggning gör väl inget åt orsaken till algerna, så det är inte konstigt att de kommer tillbaka om man enbart mörklägger.

          Kommentar

          • TN
            • December 2003
            • 37

            #6
            maried - Jo visst funkar mörkläggningen i sig, men algerna verkar inte dö ut helt utan kommer tillbaka så fort ljuset slås på.
            Jag menar om man kör med UV ljus så tar man ju död på alla alger, jag trodde det var grejen med mörkläggningen också, så man slipper dem minst några veckor inte en halv dag.
            En mörkläggning gör väl inget åt orsaken till algerna, så det är inte konstigt att de kommer tillbaka om man enbart mörklägger.
            Vad menar du med de?

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Vid mörkläggning så dör svävalgerna och dess sporer sedimenteras/faller ner på allt i akvariet som ibland synligt damm. Likaså kan en del av dessa döda alger och sporer klumpa ihop sig och sätta sig i filtret (speciellt om man använt ett ihopklumpningsmedel typ JBL Clearol och Sera aquaria clear).

              Efter en mörkläggning måste man därför göra ett stort vattenbyte med noggrann "dammsugning" av allt inne i akvariet samt minst en ursköljning av filtermassan i filtret.

              Detta är naturligtvis inte helt idiotsäkert eftersom fiskar kan skita ut sporer och man missar självklart alltid lite hur nogrannt man än gör rent efter en mörkläggning - speciellt om man har mycket snår och växtlighet. Detta är största anledningen till varför grönvatten i princip alltid kommer tillbaks om man dödar den - hur fina vattenparametrar man än skruvat till sig.

              Ett trick jag inte testat, men som borde fungera hyffsat, är om man först gör en dammsugning med häverten och på så sätt tömmer hälften av vattnet och tar bort det mesta och sedan fyller på igen så kan man försöka duscha alla växter och inredning så att eventuella sporer virvlar upp ordentligt - varpå man gör ett stort vattenbyte till och sveper bort det sista.

              För att sedan inte få tillbaks grönvattnet så måste man vara helt säker på att ha ett bra fungerande biologiskt filter och inte för mycket fiskar. På så sätt kan man undvika alla ammoniumspikar som sätter igång grönvattnet igen.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • TN
                • December 2003
                • 37

                #8
                Ett trick jag inte testat, men som borde fungera hyffsat, är om man först gör en dammsugning med häverten och på så sätt tömmer hälften av vattnet och tar bort det mesta och sedan fyller på igen så kan man försöka duscha alla växter och inredning så att eventuella sporer virvlar upp ordentligt - varpå man gör ett stort vattenbyte till och sveper bort det sista.
                Du menar att man gör detta efter en mörkläggning för att vara säker på att så gott som alla sporer är bort?
                För att sedan inte få tillbaks grönvattnet så måste man vara helt säker på att ha ett bra fungerande biologiskt filter och inte för mycket fiskar. På så sätt kan man undvika alla ammoniumspikar som sätter igång grönvattnet igen.
                De här med ammoniumspikar som du jämnt nämner, jag har testat mitt akvarievatten massor med gånger men några ammoniumspikar har jag aldrig upptäckt. Det låter på dig som om de är en avgörande faktor för att få svävalger/grönvatten eller är de en teori?

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Du menar att man gör detta efter en mörkläggning för att vara säker på att så gott som alla sporer är bort?
                  Jupp.

                  De här med ammoniumspikar som du jämnt nämner, jag har testat mitt akvarievatten massor med gånger men några ammoniumspikar har jag aldrig upptäckt. Det låter på dig som om de är en avgörande faktor för att få svävalger/grönvatten eller är de en teori?
                  Dom är snabba och sannolikheten att du time:ar in en med ditt test är låg - speciellt med ett bra biologiskt filter.

                  Ammoniumspikar kommer oftast när filtret är överbelastat och nitrifikationen inte hinner med att omvandla all rutten mat/skit eller det är lite igensatt, en firre ligger och ruttnar i akvariet osv. BOD:en skjuter i höjden, syrenivån sjunker, ammoniumhalten ökar - perfekt läge för alger att dra igång blommningen.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...