Alternativ till svärdsplanta, tips?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • B-Lunn
    • January 2003
    • 182

    Alternativ till svärdsplanta, tips?

    Jag har en Echindorus osiris (svärdsplanta) som har växt jättefint ända tills jag la i en golden nugget i akvariet. Golden nuggeten har fest varje natt och käkar upp bladen, och det har medfört till massa döda blad och en hel del alger.
    Finns det någon bra liknande växt som inte malarna ger sig på? Hade kanske tänkt beställa hem från hjortgatans zoo snart så tipsa gärna om något dom har där.
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    min favorit bland favoriter... javaormbunke! den passar i alla akvarium..
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • B-Lunn
      • January 2003
      • 182

      #3
      Ja det vore kanske inte så dumt... att jag inte tänkte på den. Inga fler tips? Kanske skulle ha en lite mer snabbväxande växt så att den kan konkurera med algerna så som svärdsplantan gjorde. Annars kanske det blir en buske javaormbunke.

      Kommentar

      • David B
        • December 2002
        • 507

        #4
        Driver en privat kampanj för crinumlöken. En jättefin växt som trivs som...ja fisken i vattnet (sorry), bara man inte planterar löken för djupt. Det blir långa vackra blad som löper fint efter vattenytan. Blir de alltför långa så är det bara att klippa av dem. Bladen är ganska tjocka så de kanske kan klara av attacker från växtätare. Annars är det väl ett tips att stödmata med ärtor och annat grönt.

        Som sagt, bara en tanke.

        Lycka till.

        David B.

        Kommentar

        Arbetssätt...