Gödnings mängder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    Gödnings mängder

    Jag har kollat lite hur mycket av respektive ämne som TMG innehåller och sett att Kalium och Magnesium ligger långt under "rekomenderad" mängd. Järnet ligger aningens lågt. De andra ämnena har jag inte kollat vilka nivåer som "rekommenderas". Förutsatt att man doserar enligt flaskan dvs 10ml/100l.

    K: ~0,8ppm (20ppm rek.)
    Mg: ~0,4ppm (5-10ppm rek.)
    Fe: ~0,07ppm (0,1ppm rek.)

    Jag kommer snart att kompletera TMG med både KNO3 och KH2PO4 så Kalium mängden kommer ju totalt att bli högre men Magnesium nivån kommer ju fortfarande att ligga lågt.

    Det är ju inget problem att öka TMG så att Fe hamnar rätt men Mg kommer ju fortfarande att ligga på en tiondel av rek. nivå.

    Hur "bra" är TMG igentligen att använda om man kompletterar med KNO3 och KH2PO4?

    /heeke
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Redovisa dina beräkningar på hur du fick fram dom där värdena. Du verkar ha decimalfel någonstans i dina beräkningar.

    8 ppm K
    4 ppm Mg
    0,07 ppm Fe

    tror jag stämmer bättre, och dom kör avsiktligt med lite lägre nivåer än dom för växtakvarister rekommenderade nivåerna eftersom dom vänder sig till alla normala akvarister.

    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Slan11
      • June 2003
      • 316

      #3
      Vilka behöver man förutom tmg om det nu är så. ?
      1st 125*125*65 1015 Liters Växtakvarie nerlagt och nerskuret. 1st Juwel 160 l med: fjärilsciklider och tetror.

      Kommentar

      • skr
        • December 2002
        • 267

        #4
        Om alla ämnen är proportionellt underdimensionerade är det ju bara att hälla i mer TMG. Enkelt, eller hur? ;-)

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          100ml TMG = 104g

          100ml är dosen för 1000l vatten dvs om jag delar med 1000 får jag mängd/liter

          K: 0,79%
          104g*0,79%=0,8216g => 0,8216mg/l

          Mg: 0,39%
          104g*0,39%=0,4056g => 0,4056mg/l

          S: 1,01%
          104g*1,01%=1,0504g => 1,0504mg/l

          B: 0,004%
          104g*0,004%=0,00416g => 0,00416mg/l

          Cu: 0,006%
          104g*0,006%=0,00624g => 0,00624mg/l

          Fe: 0,07%
          104g*0,07%=0,0728g => 0,0728mg/l

          Mn: 0,04%
          104g*0,04%=0,0416g => 0,0416mg/l

          Mo: 0,002%
          104g*0,002%=0,00208g => 0,00208mg/l

          Zn: 0,002%
          104g*0,002%=0,00208g => 0,00208mg/l

          Kan ju vara fel på ettiketten för K och Mg, kanske ska vara 7,9% resp 3,9%. Hittade ingen info på Tropicas sida tyvärr, så jag vet inte.

          /heeke
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Jisses. 0,8 ppm K efter en rekommenderad dosering. Det är långt ifrån 20 ppm höhö.

            Eftersom man även måste kombinera den med KNO3 så får man mer K där, och den gamla 20 ppm gränsen börjar folk ifrågasätta. Speciellt dom med mjukt vatten med låga halter Calcium. Jag vet dock inte riktigt hur man ska tolka den argumentation som pågått ett tag nu på Aquatic Plant Digest.

            Jag själv har lagt Faxesten i filtret och slutat dosera K2SO4 och MgSO4. Kör bara Seachem Flourish och KNO3. Ibland några shottar KH2PO4 ner i bottnen bland rötterna på mina röda växter med spruta.

            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              En grov uppskattning på procenten verkar tyda på att all K, Mg & S kommer i från K2SO4 & MgSO4.

              Som sagt kommer jag, så fort jag fått min leverans, att även köra KNO3 och (troligtvis) KH2PO4 så Kalium kommer det ju bli mer av.

              Problemet blir ju Magnesiumen, om man inte kör MgSO4 förstås.

              Vad är "rekommenderad" svavel mängd? (borde väl vara några ppm med tanke på att det är ett makroämne)

              /heeke
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Rekommenderad svavelmängd brukar aldrig nämnas. Det skulle inte förvåna mig om det är pga för hög svavelhalt som det blir krullig tillväxt, med tanke på hur mycket svavel man får ner i akvariet när man använder både K2SO4 och MgSO4.

                Intressant på denna sida:
                http://hem.passagen.se/enviro/miljohot/

                "I marken finns små partiklar med negativa laddningar på ytan. Kring dessa samlas positivt laddade joner (vätejoner och baskatjoner, t ex Ca 2+, Mg 2+ och K+). Om man försurar markvätskan kommer vätejonerna att konkurrera ut baskatjonerna som urlakas till grundvattnet.

                Sulfatjonen är viktig i detta sammanhang, eftersom den är lättrörlig och urlakas lätt. Sulfatjonerna tar också med sig positivt laddade joner som kalcium och magnesium (negativa joner åtföljs alltid av positiva). Både försurningen och sulfattillförseln bidrar således till urlakningseffekterna. Om växternas nitratupptag minskar på grund av kvävemättnad kan även nitratjonerna urlakas och då fungera på samma sätt som sulfatjoner.
                "

                Vet dock inte hur det kan översättas i akvatiska sammanhang.

                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • AndreasN
                  • July 2003
                  • 2732

                  #9
                  I ett akvarium har man väl ingen dränering förutom vattenbytena? Så då borde inte en urlakning kunna ske?

                  I min PMDD-fulldos har jag 37ppm K, med mindre får jag kaliumbrist.
                  Jag har dessutom uppskattningsvis minst 40ppm kalcium (34ppm från kranen + faxekalk i filtret) och 10ppm magnesium (4ppm i kranen och 6ppm från PMDD). Magnesium doserar jag bara vid vattenbyten.

                  Den enda brist jag har kvar att bemästra är deformerade blad hos mina lågväxande svärdsplantor (E. parviflorus).
                  540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Med tanke på de sista inläggen i frågan på APD så verkar tricket ligga vid att hålla justera in rätt inbördes förhållande mellan K, Mg och Ca.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #11
                      Jag är ju fortfarande nybörjare, så änsålänge nöjer jag mig nog att köra TMG + KNO3 och ev KH2PO4 (beroende på vad testet säger).
                      Men det är intressant läsning som för eller senar kommer att bli realitet även för mig tror jag.

                      /heeke
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      Arbetssätt...