Mossa från skogen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • harbard
    • July 2002
    • 1085

    #16
    Adress nedan?
    Gå in på www.aquaflora.tk och klicka på 'Länksamling' uppe till höger samt klicka vidare.Direktlänk:
    http://www.backflip.com/members/wazzup/12765162/sort=0/
    Går att anpassa till högre temperatur,se länken 'Quellmoos'.F. antipyretica bildar gärna nya gröna blad men har svårt för att växa i akvarium.Tycker om solljus!
    <font size="3"><font color="red">*&lt;</font id="red">^<font color="red">)&gt;&gt;&gt;</font id="red"></font id="size3"> harbard
    Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
    Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

    Kommentar

    • dgqlof
      • November 2003
      • 1344

      #17
      Ursprungligen skickat av defdac
      ...(källmossa,näckmossa), men den har inte växt något. Mest samlat "damm" iform av alger...
      Nu har det gått ett år sedan jag plockade in den och min erfarenhet är nu precis som defdac, den växer nästan inget. Vet inte vad den vill ha, men kanske är det just sol?

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        Justja. Den där rackaren. Den fick jag aldrig igång, men jag skulle vilja försöka igen nu när jag kör med ganska mycket Calciumtillsats från CaCl2 och tokhöga fosfatnivåer.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #19
          Antipyretica betyder väl bokstavligen att den inte tål värme ssk väl.
          Jag fick den inte att fungera utomhus i guldfiskbaljorna i varesig Bälinge eller Huskvarna.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • dgqlof
            • November 2003
            • 1344

            #20
            Den lever fortfarande och är ungefär lika stor som när jag plockade den. Temperaturen där jag provat den har växlat mellan 23 och 28 utan att märka någon skillnad. Förmodligen är redan 23 för varmt.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              Det här med värme kan jag lätt avfärda. Det är bara att besöka vattenverkstan i Mjölby.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • harbard
                • July 2002
                • 1085

                #22
                Antipyretica betyder väl bokstavligen att den inte tål värme ssk väl.
                Antipyretica=mot eld;mossan användes för att isolera runt eldstäder för att förhindra brand.Se:
                http://www.bioresurs.uu.se/myller/sjo/nackmossa.htm (en annan mindre trolig förklaring är den skulle brukats som medicinalväxt mot feber="eld")
                mvh/harbard
                Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
                Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #23
                  Ser man på - men jag kommer inte ihåg var jag hörde den andra tolkningen från men jag tror det var PÅ UAF på 1980-talet någon gång.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #24
                    Kollade ikväll även min Stodola:
                    Encyclopedia of water plants - Dr Jiri Stodola - TFH 1967

                    Där kallas Fontinalis antipyretica för <b>Incombustible Water Moss</b>.
                    Så jag får väl göra en full pudel då i detta ämne.
                    Vem kan säga emot Professor Linneus och Doctore Stodola
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • dgqlof
                      • November 2003
                      • 1344

                      #25
                      ...<b>Incombustible Water Moss</b>...
                      Detta måste testas! Kan nog slå tre flugor i en smäll: rå lax till fiskarna, grillad lax till mig och kremerad mossa.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...