Varför kommer grönvattnet tillbaka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mgrant
    • July 2003
    • 475

    #31
    Jag skulle kunna tänka mig att det går åt en del syre pga grönvattnet och det lär nog inte fiskarna gilla, så det kan ju vara det med.
    Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
    Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #32
      Menar du att grönvattnet konsumerar syre? Normalt så konsumerar alger co2 och producerar syre. Gäller inte det för svävalger?
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • mgrant
        • July 2003
        • 475

        #33
        Det är möjligt att du har rätt i det, det var bara en tanke jag hade. Det ser ju ut som om fiskarna blir ganska passiva och har en tendes att ligga stilla uppe vid ytan så jag antog att de led av syrebrist men det kanske är fel. Min tanke var att eftersom inte ljuset når ner till växterna som i vanliga fall får mycket ljus och CO2 och där genom producerar syre vilket de nu inte kan. Där för borde detta leda till syrebrist. Men så kanske det inte är eller?
        Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
        Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

        Kommentar

        • dolken
          • February 2003
          • 605

          #34
          jag hade bytt filtermatrialet till 3lager 1.grovfilter 2.torv 3.biobollar och ev lite aktivkolfilter.sedan hade jag kört alla tänk bara tester för att se om värdena stämmer.Ibland kan stockar och andra trä och plast saker samla på sig sporer som bara går bort om man kokar sakerna.
          inget akvarium längre har inte råd längre....

          Kommentar

          • mgrant
            • July 2003
            • 475

            #35
            Nja, nu är det så att jag inte har några direkt filterproblem i den bemärkelsen. Grönvatten går nämligen inte att filtrera bort med ett vanligt filter, om du läser hela tråden innan du skickar ett inlägg så förstår du nog lite bättre vad vi andra pratar om.
            Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
            Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

            Kommentar

            Arbetssätt...