co2 maskin.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #16
    Antagligen har Patrick på PWSS bara missat att lägga in Aqua Flora, men Mid Day finns ju med. Skicka ett mail o fråga efter Aqua Flora du. Skulle vara intressant att se lite data på Aqua Flora och Mid Day, Aqua Flora verkar vara det närmaste TLD89/Aquarelle man kommer och Mid Day det närmaste TLD965 man kommer med det märket på lysrör.

    malawi: det kallas för CO2 bell om du kolla på den här länken som defac skrev, kolla lite längre ner på sidan.
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #17
      vad jag har förstått så finns co2 bell nersänkt i vattnet, men hur får man ner luften till klockan då? För det är väl luft på bilden och inte co2 hoppas jag, eller?

      Mvh Malawi´n
      Björn Forsberg

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        vad jag har förstått så finns co2 bell nersänkt i vattnet,
        Stämmer!
        men hur får man ner luften till klockan då?
        Varför ska du bubbla in luft i klockan? Var det inte CO2 du ville lösa upp i vattnet? Iom att klockan fångar upp bubblorna så exponeras CO2-gasen längre tid mot vattnet.

        För det är väl luft på bilden och inte co2 hoppas jag, eller?
        Nej det är CO2.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • izac
          • April 2003
          • 756

          #19
          Ursprungligen skickat av malawi´n
          Hej!
          Defdac, harläst lite om din hembyggda reaktor. Eftersom den skulle ta upp nästan hela akvariumet, så undrar jag följande. Skulle man inte helt enkelt kunna ta ex. en liten plastburk ovanför det ställe där co2 kommer ut, så att bubblorna fångas där för att sedan lösas upp? Går inte det, och om inte, varför?

          Mvh Malawi´n
          ´

          Klart det går. Men man kanske inte får ut lika mycket av det. Gäller även då att bubblorna prickar
          Finns ju den här varianten med pizzasalladsburken. Där co2 gasen fastnar under.

          Kommentar

          • malawi´n
            • August 2003
            • 1643

            #20
            Jo, det var så jag hade tänkt mig=) Får beställa lite pizzasallad då...

            Mvh Malawi´n
            Björn Forsberg

            Kommentar

            • schizo
              • August 2003
              • 259

              #21
              Funderar också på det.

              Men jag undrar om det finns något "minimistorlek" för jag antar att det inte finns någon övre gräns för hur stor denna co2 klocka kan vara!?
              - 250 liter sydamerikanskt (nästan)

              Kommentar

              • AndreasN
                • July 2003
                • 2732

                #22
                Man får prova sig fram till vad som är tillräckligt och passande för varje enskilt akvarium.
                540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #23
                  Kan man dessutom ha klockan ovanför filterutblåset så blir allt förbifarande vatten koldioxidberikat. Det blir ganska mycket spill, men förmodligen betydligt bättre än att bara spruta ut CO2 från en vanlig syresten.

                  Roligt att ni nämde Pizzasaladsburk. Jag silikonlimmade fast en sugpropp på en sådan en gång för just detta ändamål 8)
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • schizo
                    • August 2003
                    • 259

                    #24
                    Det var ju lite finurligt.. då tar det ju inte upp så mycket volym i akvariet eftersom bara burkens nedersta del behöver vara i vattnet.

                    Då gäller det bara att hitta en bra burk att fästa i täckglaset.. kanske en pizzaburk!

                    Hade annars planerat att använda en orreforsskål. Jag menar skall man ändå in med mer grejer kan dom väl vara snygga.
                    - 250 liter sydamerikanskt (nästan)

                    Kommentar

                    • schizo
                      • August 2003
                      • 259

                      #25
                      Jahapp då var vi 2 neontetror fattigare.

                      Som det verkar så tog det slut på syre i vattnet.
                      Hur skall jag göra för att slippa det problemet senare? Mindre CO2 eller skall jag köra med diffusor på filtret?

                      Kan tillägga att jag gjorde ett 50% vattenbyte dagen innan jag satte in CO2.
                      - 250 liter sydamerikanskt (nästan)

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #26
                        Som det verkar så tog det slut på syre i vattnet.
                        Varför tror du det?

                        CO2 och O2 tävlar inte med varandra i vattnet. Det kan finnas lika mycket O2 kvar i vattnet trots att man sprutar ner CO2.

                        Det enda som händer är att pH sänks när man sprutar in CO2 och växterna producerar mer O2, så vattnet får lägre pH men högre syrehalt.

                        Det som sannolikhet hände var att du fick ett stort pH-fall, och du kan inte ha undgått att man måste ha ett ett pH-test när man börjar pyssla med CO2.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        Arbetssätt...