Brunt grums

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #31
    Nej, det verkar inte gå att få bort denna bruna diatom-variant av cyanobakterie genom att dosera fosfat och nitrat i redfield ration och dammsuga växter.
    Testa att istället för att dammsuga växterna hålla tummen för hävertpåfyllningsslangen och högtrycksduscha allt i akvariet, inklusive inredning/rutor. Upprepa tills det påfyllda vattnet är kristallklart.

    Du har för mycket DOC som binder upp fosfatet i organisk form som bara är till nytta till algerna.

    Kan det vara så att cyanobakterierna "släpper taget" när det blir mörkt och sen sätter sig fast igen när det blir just?
    Japp! Dom brukar dessutom sätta sig fast på bladkanterna som står i strömriktningen. Dvs bladkanterna som möter strömmen blir algbeklädda men inte bakkanten.

    Funderar på att göra en 2-3 dagars total mörkläggning och under tiden göra ett par 50%-iga vattenbyten när vattnet är sådär dimmigt. Det borde kanske sparka undan benen på dem.
    Japp det är en gammal goding. Se bara till att få bort allt dött organiskt material som kommer vara sedimenterat både överallt i akvariet och i filtret.

    Men samma trix som man använder mot den vanliga sorten av cyanobakterie borde väl fungera nu också? Får jag inte bort cyanobakterierna med mörkläggning kanske man kan använda FungiStop eller dyl?
    Japp, fast jag märkte skillnad först när jag höjde fosfathalten ganska rejält (och samtidigt sköt upp nitrathalten). Vet dock inte om det var det som tog knäcken på dom eller om det var det faktum att jag började bli ganska nitisk vid vattenbytena och högtryckssprayar rent allt och ser till att flåsa ganska rejält bakom dom där riktigt täta buskagen där man aldrig annars rotar.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • BluesBoy
      • January 2004
      • 2559

      #32
      Är det något sådant här vi pratar om eller?
      http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=96

      Taskig bild men den föreställer brunt grums på växterna. Ofta lite ljusbrun i färgen men kunde vara mörkare periodvis.
      Jag hade detta elände ett tag efter uppstart men det försvann efter några vattenbyten och i samma veva som började jag dosera KH2PO4 (0,5 ppm).


      BluesBoy
      http://www.bluesboy.se

      Kommentar

      • molly
        • October 2003
        • 54

        #33
        Ursprungligen skickat av BluesBoy
        Är det något sådant här vi pratar om eller?
        http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=96
        Lite svårt att säga. Kanske, men isåfall är det inte speciellt mycket.

        Jag får inte ihop det att man ska ha hög fosfathalt när det handlar om cyanobakterier.

        Kommentar

        • molly
          • October 2003
          • 54

          #34
          Ursprungligen skickat av defdac

          Japp det är en gammal goding. Se bara till att få bort allt dött organiskt material som kommer vara sedimenterat både överallt i akvariet och i filtret.
          Ja, problemet verkar ju vara att undvika att cyanobakterierna kommer tillbaka. Hur mycket måste bort för att dom inte ska blomma upp igen? Eller måste man döda allt cyano genom mörkläggning för att vara säker på att dom inte kommer tillbaka.

          Det som är sedimenterat, är det dött eller kan lite sedimenterade cyano börja växa igen?

          Kommentar

          • anli
            • October 2002
            • 654

            #35
            Jag har en hel del brunt "grums" i mitt SA-kar, men där är orsaken träätande L-malar som far fram som sliprondeller på rötter och kork.
            Anders Lindersson
            Anders Akvariesida

            Kommentar

            • muppins
              • September 2002
              • 1629

              #36
              Är det något sådant här vi pratar om eller?
              http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=96
              Precis sådant har jag i mitt akvarium... ( har även "vanlig" blågrön cyano i sanden )
              Det är hur fult som helst...
              Så fult att jag till och med funderade på att slänga ut hela akvariet igår.
              Jag skojar inte, mitt akvarium ser fruktansvärt fult ut just nu....massor av alger på alla växter ( som inte växer ), mest kisel och sånt brunt grums men även några gröna alger som sitter som berg...
              Och så det snygga blågröna slemmet över sanden...
              Jag trodde aldrig jag skulle säga det här, men jag ger snart upp!
              /muppins


              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #37
                Jag får inte ihop det att man ska ha hög fosfathalt när det handlar om cyanobakterier.
                Nej det går inte ihop om man enbart har hög fosfathalt. Fosfat:Nitrat förhållandet ska vara typ 1:5-1:20. Då får andra alger (men framförallt växterna) övertaget.

                Så att enbart höja fosfathalten är alltid bad idea. Man höjer alltid samtidigt nitrathalten i en ca 10 ggr högre dos. Man doserar aldrig fosfat ensamt osv.

                Hur mycket måste bort för att dom inte ska blomma upp igen? Eller måste man döda allt cyano genom mörkläggning för att vara säker på att dom inte kommer tillbaka.
                Du kan aldrig få bort sporer av alger hur nogrann du än är. Eventuellt genom att köra hela akvariet i en autoklav (inklusive fiskar och växter

                Dom blommar inte upp om förhållandena inte rätt. Förhållandena är rätt för Cyanobakterier när kvävehalten är zip.

                Således: Mörkläggning och sedan se till att nitrathalten alltid ligger på minst 10 ppm typ.

                Det bruna grumset är en specialare som vissa märker försvinner om man ser till att hålla hyffsat hög fosfathalt runt 1-2 ppm.

                Jag har en hel del brunt "grums" i mitt SA-kar, men där är orsaken träätande L-malar som far fram som sliprondeller på rötter och kork.
                Ja det gäller att hålla ordning och reda på sin grumsklassifisering. Brunt grums är inte alltid brunt grums(tm) ;D Det jag menade: Brunt grums är inte alltid Cyanobakterier.

                Växtakvarienissarna läser vidare:

                Mycket nedbrytbart material som bildar brunt grums är inte bra i växtakvarier där man vill att nitrat men framförallt fosfatet ska gå till växterna och inte bindas upp och bli i en organisk form som bara alger kan ta upp. Detta märker man om man har en massa brun grums, man doserar fosfat och växterna ändå inte växer. Med bra fosfathalter och i övrigt bra gödning (nitrat, mikro, CO2) så växer nämligen växter extremt mycket. Uteblir den extrema tillväxten trots bra med syrebubbel från växterna och man har brunt grums => Dags för några vattenbyten med högtrycksmetoden så man får bort så mycket organsiskt material som möjligt. Direkt efter dessa vattenbyten *måste* man se till att dosera bra nivåer över hela spektrat med t ex TMG+KNO3+KH2PO4 och se till att CO2-halten ligger bra.

                massor av alger på alla växter ( som inte växer ), mest kisel och sånt brunt grums men även några gröna alger som sitter som berg...
                Och så det snygga blågröna slemmet över sanden...
                Jag trodde aldrig jag skulle säga det här, men jag ger snart upp!
                För att ge dig lite förslag på vad du kan testa/göra behöver vi lite info:

                *) Antal lysrörswatt och hur många timmar per dygn dom är påslagna.
                *) Kommer det in ljus från fönster i rummet med akvarierna?
                *) Är lyset tänt i rummet när akvariet är släckt?
                *) Vattenbyten (hur mycket hur ofta?)
                *) Vad har du för algätare? (utan algätare är det svårt att få kontroll på alger)
                *) Vad använder du för gödning? (utan gödning växer bara alger som inte behöver gödning)
                *) Vattenparametrar är alltid tacksamt.

                Jag kan gissa mig till att din nitrathalt är mycket låg och att du är förmodligen är duktig med vattenbyten.

                En sak är säker: Ger du växterna allt dom vill ha blir dom helt algfria. Låter du även växterna skugga alla algbevuxna partier kommer även dom hålla sig algfria efter skrubbning.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • muppins
                  • September 2002
                  • 1629

                  #38
                  För att ge dig lite förslag på vad du kan testa/göra behöver vi lite info:

                  *) Antal lysrörswatt och hur många timmar per dygn dom är påslagna.
                  *) Kommer det in ljus från fönster i rummet med akvarierna?
                  *) Är lyset tänt i rummet när akvariet är släckt?
                  *) Vattenbyten (hur mycket hur ofta?)
                  *) Vad har du för algätare? (utan algätare är det svårt att få kontroll på alger)
                  *) Vad använder du för gödning? (utan gödning växer bara alger som inte behöver gödning)
                  *) Vattenparametrar är alltid tacksamt.
                  OK, ska försöka ge lite info...
                  * lysrör 2 X 38 w med reflektor på det främre lysröret för att jag ej ska bländas vid öppnande av lucka ( Juwel ), ca 200 liter vatten.
                  * tänt 8 timmar
                  * ibland ( när det är någon i rummet ) är det tänt i rummet efter släckning. På sommaren lyser det tyvärr in i akvariet ca en halvtimme på morgonen.
                  Ett tag hade jag jag akvariet övertäckt när det inte var tänt, fick betydligt mindre alger på framrutan då men på de övriga algerna verkade det inte ha någon större verkan.
                  Funderar på att börja med det igen, problemet är bara att det blir så så varmt i akvariet när det är övertäckt....
                  * vattenbyte i gång i veckan ca 30%
                  * har gett upp algätare eftersom de bara gnagde trä och skitade ner, är tyvärr lite pedantisk och har akvariet för att det är fint att titta på ...om det är fult kan jag lika gärna vara utan det ( sorgligt men sant )...
                  Kan tänka mig några otocinclus eftersom de antagligen inte skitar ner så mycket - de är ju så små...
                  Tycker dock att jag redan har fullt i akvariet och är rädd för att det blir för rörigt....
                  * gödning = TMG ( ca halv dos vid vattenbyte )
                  * pH ca 6,5 - 7 temp. 26-27 grader

                  Har endast svärdsplantor av olika slag + några anubias...
                  Eftersom det ser så hemskt ut i akvariet just nu så funderar jag på att slänga ut växterna och bara ha stenar och rötter.
                  ( Växterna är ju så fula!!! )
                  Vore dock synd eftersom jag älskar växter...

                  ( ursäkta om jag hoppade in i tråden... )
                  /muppins


                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #39
                    ibland ( när det är någon i rummet ) är det tänt i rummet efter släckning. På sommaren lyser det tyvärr in i akvariet ca en halvtimme på morgonen.
                    Tiden solen lyser på akvariet varierar ganska kraftigt med årstiden. När det är som "värst" på vårkanten så lyser det förmodligen betydligt längre tid än övriga årstider.

                    Ett tag hade jag jag akvariet övertäckt när det inte var tänt, fick betydligt mindre alger på framrutan då men på de övriga algerna verkade det inte ha någon större verkan.
                    Det stämmer bra. En del alger sitter kvar väldigt lång tid efter att man rättat eventuella ljusproblem. Dom värsta algerna i denna genre är toffsalgerna - jag planterade en superfet och tät dunge med Hygrophila över en toffsalgsbeklädd sten och toffsalgerna satt kvar tills jag skrubbade bort dom: Efter skrubbningen så orkade dom dock inte komma tillbaks.

                    Funderar på att börja med det igen, problemet är bara att det blir så så varmt i akvariet när det är övertäckt....
                    Word. Det är ett stort problem jag brottas med just nu. Jag använder dessutom tjocka filtar över en ramp med 220 watt. Inte bra om dom ligger övertäckta en hel dag.

                    Plats för tips på övertäckninguppfinningar. Någon form av gardin kanske, men det blir svårt att få snyggt.

                    * har gett upp algätare eftersom de bara gnagde trä och skitade ner, är tyvärr lite pedantisk och har akvariet för att det är fint att titta på ...om det är fult kan jag lika gärna vara utan det ( sorgligt men sant )...
                    Helt sant. Man har inte akvarier för att man ska titta på algodling och fiskskit. Sådana akvarier går fetbort.

                    Jag gissar dock att du bara testat Ancistrus eller andra "stor-munnade" monster. Testa Siamesiska algätare och Ottocinclus istället: Gärna en hel hög, typ 6-8 av varje. Siamesiska algätare blir lite stora, men då klubbar du dom eller låter klubban gå på akvariemötesauktionen.

                    Cyanobakterier uppkommer väldigt gärna i pedantiskt skötta akvarier. Det vet jag verkligen av egen erfarenhet.

                    * gödning = TMG ( ca halv dos vid vattenbyte )
                    Låter bra. Med pedantiskt skötta akvarier blir det dock lite probbs med kväve- och fosfor-tillgång vilket växter strejkar på direkt. Det är faktiskt inte så jobbigt att fippla med KNO3 och KH2PO4: 7 tsk KNO3 och 4 krm KH2PO4 i en halvliters flaska med vatten - dosera som TMG. Klart.

                    Eftersom det ser så hemskt ut i akvariet just nu så funderar jag på att slänga ut växterna och bara ha stenar och rötter.
                    ( Växterna är ju så fula!!! )
                    Vore dock synd eftersom jag älskar växter...
                    Skaffa KNO3 och KH2PO4 från Hjortgatan helt klart. Dosera som du brukar (halvdos av TMG och lösningen ovan) i ett par veckor. Har växterna inte börjat komma igång och Cyanobakterierna gått tillbaks så kanske jag tillåter dig slänga ut växterna
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • muppins
                      • September 2002
                      • 1629

                      #40
                      Ok...jag gör så här ( så snart jag får råd ):
                      * Köper en bunt med otocinclus....
                      * Försöker hitta ett bra sätt att täcka akvariet utan att fiskarna blir kokta...
                      * Köper KNO3 och KH2PO4 och doserar tillsamman med TMG varje vecka...

                      Ska även byta ut det bakre lysröret ( urdåligt, nåt daylight standardrör till Juwel ) mot ett Aquarelle som jag även har där fram.
                      Funderar även på att köpa några mer snabbväxande växter sedan, just nu växer till och med mina anubias bättre än svärdsplantorna...

                      Jag vill ju ha ett snyggt kar!
                      /muppins


                      Kommentar

                      Arbetssätt...