vad tycks om dessa växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snobben0326
    • November 2002
    • 166

    vad tycks om dessa växter?

    Har kollat runt lite här på zoopet efter växter som skulle passa i mitt 54liters akvarium


    vad tycks om dessa?


    Echinodorus sp. "Ozelot"

    Hygrophila polysperma


    Echinodorus tenellus


    Rotala sp. "Nanjenshan"


    Sagittaria subulata

    Eller ska jag satsa på ngra andra? Vill gärna ha lite råd?
    Mvh Linda
    Ingen är fullärd
    http://w1.456.telia.com/~u45614176/
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Alla är ganska så lätta , men ozeloten kanske blir lite väl stor i ditt kar. Jag skulle nog satsa på en annan mindre solitärväxt. Om du skall ha bottentäckare i ett så litet kar så tycker jag nog att du skall nöja dig med en. Egentligen så tycker jag att man aldrig skall ha två olika bottentäckare. Jag har väldigt goda erfarenheter av sagittaria, men har aldrig testat E tenellus. Sagittarian har jag hört kan sträcka på sig lite för mycket, men mina håller sig fint jäms med botten. Tror nog att det beror på mycket blått (högkelvin) ljus,misstänker att lite eller för gult ljus leder till att den blir hög. SÅ: satsa på en bottentäckare, Etenellus om du har lite/gulaktigt ljus och sagittaria om du har mycket/blåaktigt ljus. Rotala riskerar att växa utmed botten mer än uppåt i blått ljus, det blir inte snyggt. Så om du väljer sagittaria så välj antingen bort rotala eller plantera den lite i skugga under/invid andra växter. Jag själv hade nog testat att ta bort E spec ozelot och saggitaria och kanske satsa på någon annan mindre solitär, men här beror det ju mycket på smak.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • snobben0326
      • November 2002
      • 166

      #3
      Okej.. Hade bara tänkt att ha en av de små.. Men kunde inte bestäma för vilken så jag tog med båda för att höra vad ni tyckte..

      Har du ngt förslag på en mindre(gissar att lindre ska vara mindre?) solitärväxt?
      Så om du hade "bestämt" hade du behåll resten utan dem och lagt på med en annan?

      Sen tänkte jag göra detta rätt ordentligt så jag vill gärna vet vad man ska tänka när man inreder det? Jag hade tänkt ha det höga i bakrunden och de små då framme.. Men utöver det?
      Mvh Linda
      Ingen är fullärd
      http://w1.456.telia.com/~u45614176/

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Att ha stora baktill och små framtill är inte givet. Defdacs förra design hade all hög växtlighet koncentrerad i mitten och bottentäckaren runt om. Jag själv har väldigt höga växter i högra hörnet där akvariet står intill en vägg. Om man har väggar eller bakgrund på båda sidorna kan man tänka höga växter i sidorna för att dölja teknisk utrustning och mellanhög växtlighet i mitten bak och resten lågt. På detta sättet kan du få lite mner djupkänsla. Det är det som är så fantastiskt med växtakvarier, det finns inga regler och man är aldrig nöjd. På så sätt experimenterar man och utväcklar sig hela tiden.
        Lite roliga växter som man kan experimentera med som solitärer i mindre kar: Hydrocotyle leucocephala, Hygrophila corymbosa "Siamensis" eller någon cryptacoryne. Dom sistnämnda har ju lite färg också och är förhållandevis lätta.
        Det enda riktigt viktiga när du inrede3r är att undvika symetri och försöka att skapa djup. Det sistnämnda är svårt i mindre kar (jag vill inte ens säga att jag känner att jag lyckats i mitt 375 kar).
        MVH
        magnus
        min zoon

        Kommentar

        • snobben0326
          • November 2002
          • 166

          #5
          Okej. jag trodde att det var givet.. Men nu när jag läste ditt inlägg så tänkte jag att om jag hade kortsidorna med högväxter så man inte säger sidorna och fula tekniska saker. Och i mitten en lite större ensam växt.. Ska kolla in de växterna som du nämnde..

          Men jag fick aldrig svar på min fråga om jag skulle behålla de andra växterna? Undrade om det blev för mycket olika växter?

          Jo jag har märkt de.. Inte för att jag har lyckas så bra med mina men kommer ofta på nya ideér som gör det bättre helt enkelt.

          Okej det kan jag tänka mig att det är. Men som de säger man lär väl sig av övning
          Mvh Linda
          Ingen är fullärd
          http://w1.456.telia.com/~u45614176/

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Hygrophila polysperma, Echinodorus tenellus, Rotala sp. "Nanjenshan"
            Låter som en hyffsad kombination. Med en solitärväxt i det så har du en bra början. Jag själv är inte nöjd med min nanjenchan efterssom den i mitt ljus hellre kryper än reser på sig samt att den är väldigt pillig att få snygg. Jag bytte ut den mot bacopa monnieri, men den är inte interessant för dig eftersom den är väldigt lik hygrophilian. Lite svårt att säga om det "räcker" med dessa växter, det är ju en subjektiv bedömning. Om du gillar dessa växter och tror att dom blir snygga tillsammans så kör på det. Jag skulle nog aldrig hoppa över cryptocoryne i ett sådant kar. Den är förvånansvärt lätt för att vara en färgad växt, men i ditt fall tror jag nog att Hydrocotyle leucocephala skulle funka, men då får du ingen färg. Ähhh, nu snurrar jag till det för mig själv. Du har en bra blandning förutom ozeloten, ersätt den och kör.
            MVH
            Magnus



            min zoon

            Kommentar

            • snobben0326
              • November 2002
              • 166

              #7
              Okej.. jag hoppas att jag inte ställer för konstigt frågor bara..
              Vill bara få allt bra

              Så du tycker att det hade behövs flera? Och ungefär hur många ska ja köpa av varje sort?

              så som jag tänker nu så vill ja ha dessa



              Hygrophila polysperma
              Echinodorus tenellus
              Rotala sp. "Nanjenshan"
              Cryptocoryne wendtii "Brown"

              Nej jag gillade ditt sätt mera.
              just det jag tänkte ha sand till botten spelar det ngn roll?
              Mvh Linda
              Ingen är fullärd
              http://w1.456.telia.com/~u45614176/

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                I grunden skall man börja med så mycket växter som möjligt. Om du skall starta efter alla konstens regler så börja med 4 st HP, 2 st CB, 2-4 ET och 2-4 RS. Men efterssom samtliga är ganska så snabbväxande så går det givetvis att köpa en av varje och sedan låta dom växa upp och fylla ut.
                Grus eller sand det är en estetisk fråga. Om du får bra fart på Echinodorusen så kommer du inte att se botten.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • snobben0326
                  • November 2002
                  • 166

                  #9
                  Okej! Då vet jag.. Ska nog ta på 4 av de som man ska ha flera av och två på den andra...

                  ja gillar sand.. Ja kör heller på det.. Men för växterna spelar det ingen roll då?

                  Fick du mitt svar på mailen?
                  Mvh Linda
                  Ingen är fullärd
                  http://w1.456.telia.com/~u45614176/

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Växterna bryr sig inte så mycket som man kan tro om bottenmaterialet, de flesta vattenväxter använder bladen för att ta upp näring, inte rötterna dom är bara "ankare".
                    Om du inte har fått svar på ditt mail så försök igen.
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • snobben0326
                      • November 2002
                      • 166

                      #11
                      Okej då vet jag Ja det ska ja göra..:P
                      Mvh Linda
                      Ingen är fullärd
                      http://w1.456.telia.com/~u45614176/

                      Kommentar

                      • snobben0326
                        • November 2002
                        • 166

                        #12
                        Tack så mycket för hjälpen för den delen! Var inte meningen att vara otrevlig och inte tacka för den!
                        Mvh Linda
                        Ingen är fullärd
                        http://w1.456.telia.com/~u45614176/

                        Kommentar

                        Arbetssätt...