Rött på bladen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    Rött på bladen...

    Hej!
    Jag har en sorts växt som heter ngt på ..... monniera eller ngt liknande, kommer inte ihåg just nu. Den har precis, efter ett vattenbyte med punktgödning samt flytande gödning, fått rött på de nyaste bladen. Tyckte att jag läste en annan tråd om det, och att det berodde på brist av ngt. Vad var det brist på, och är det brist på ngt?

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.9905/msg00312.html

    "I grow Bacopa under 4+ watts per gallon, and mine also take on a nice
    red hue, and this is how I sell the plants. I think it is the
    combination of light and adequate minerals that give it its red color.
    "
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #3
      k, verkar som om det bara är bra då=) Tyckte själv att det var ganska snyggt, men man vet ju aldrig, de finaste fiskarna och växterna är oftast de giftigaste=)

      Mvh Malawi´n
      Björn Forsberg

      Kommentar

      • izac
        • April 2003
        • 756

        #4
        Dvs.. Röd färg är positivt, snyggt och ett bevis på bra med belysning.. (?)
        Mina växter börjar också få en röd/orange touch.. Bland annat min polysperma som i mitt förra akvarium var knallgrön är numera orange.. :P

        Kommentar

        • malawi´n
          • August 2003
          • 1643

          #5
          Tror det=) Om jag nu inte har missuppfattat det hela som vanligt. Tycker i alla fall att det är dekorativt. Men jag undrar om det beror på belysningen? Kan det ha blivit rött (bättre belysning), eftersom jag satte in hemmabyggda reflektorer då? Det gjorde jag igår, och idag var de röda, måste nog bero på det, det är det ända som har ändrats=)

          Mvh Malawi´n
          Björn Forsberg

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Röda färger kan även vara tecken på kvävebrist, men har man starkt ljus så brukar de flesta växter få pigmentförändring framförallt på topparna nära ljuskällan.

            Vid kvävebrist så växer det markant sämre och det brukar även bli mer alger på bladen.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • malawi´n
              • August 2003
              • 1643

              #7
              hm...
              Finns det kväve i de flesta flytande eller fasta gödningsmedlena? OM svaret´är nej, var kan man köpa kväve separat? Förresten, går det att köpa kväve alls? vet att det kommer ifrån fiskarna, så kan man köpa flera fiskar då? KOmmer växten att dö om den inte får kväve snart, om det beror på det?

              Mvh Malawi´n
              Björn Forsberg

              Kommentar

              • izac
                • April 2003
                • 756

                #8
                Ursprungligen skickat av malawi´n
                Men jag undrar om det beror på belysningen? Kan det ha blivit rött (bättre belysning), eftersom jag satte in hemmabyggda reflektorer då? Det gjorde jag igår, och idag var de röda, måste nog bero på det, det är det ända som har ändrats=)

                Mvh Malawi´n

                Bevis (taget från defdacs fina sida)

                Kommentar

                • AndreasN
                  • July 2003
                  • 2732

                  #9
                  Det där visar mer på att aquarellen som har rött i spektrumet kanske framkallar röd färg hos växterna och sunglo som inte har mycket rött i spektrumet inte framkallar så mycket rött hos växterna.

                  Det skulle kunna vara så att de bildar röda blad högst upp för att filtrera bort det röda ljuset till bladen längre ner (en teori bara).
                  540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Det där visar mer på att aquarellen som har rött i spektrumet kanske framkallar röd färg hos växterna och sunglo som inte har mycket rött i spektrumet inte framkallar så mycket rött hos växterna.
                    Vilket jag antar var precis det som diskuterades, därav Izacs länk?

                    Det skulle kunna vara så att de bildar röda blad högst upp för att filtrera bort det röda ljuset till bladen längre ner (en teori bara).
                    Varför blir dom då helt gröna när dom bryter vattenytan och kommer ännu närmare ljuskällan?

                    (Jag är dock inne helt på din linje Andreas, men det är trots allt märkligt att dom blir gröna direkt när dom kommer ovanför vattenytan. Min spekulation är att dom blir gröna direkt ovanför vattenytan för att bladen direkt anpassas för övervattensförhållanden vilket kräver tjockare lager med "hud" som i arcuatans fall är grönt. Någon som vet?)
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • B-Lunn
                      • January 2003
                      • 182

                      #11
                      Hur tillsätter man kväve då? Min windlövormbunke har fått röda fläckar på bladen (inte i topparna utan lite överallt) och en del grönalger på bladen. Jag tycker att jag har hyfsat lagom mycket fiskar i förhållande till antalet växter. Finns det kväve i duplarit k kulorna som man kan vinna i tävlingarna här på zoopet? Det står ju inte vad de innehåller någonstans.

                      Kommentar

                      • AndreasN
                        • July 2003
                        • 2732

                        #12
                        KNO3 på Hjortgatanszoo
                        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                        Kommentar

                        • izac
                          • April 2003
                          • 756

                          #13
                          [quote]Ursprungligen skickat av defdac


                          (Jag är dock inne helt på din linje Andreas, men det är trots allt märkligt att dom blir gröna direkt när dom kommer ovanför vattenytan. Min spekulation är att dom blir gröna direkt ovanför vattenytan för att bladen direkt anpassas för övervattensförhållanden vilket kräver tjockare lager med "hud" som i arcuatans fall är grönt. Någon som vet?)
                          Jag skulle kunna fråga min biologi lärare nästa vecka. Han vet säkert. Hans specialite är nämligen växter. hehe

                          Kommentar

                          Arbetssätt...