gissa växten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • panzerkat
    • November 2003
    • 170

    gissa växten?

    jag har ett bestånd växter som jag inte vet vilka det är. det liknar jättesvärdplanta, men är inte såna. jag tror dom heter echio-nånting, men vet inte. måste nämligen ta reda på lite om dom. svar nu
    black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Ehinodorus är släkt namnet på svärdsplantor. Sök på växtarkivet på echinodorus så får du upp 5 olika svärdsplantor, är det en av dom? Sen om den inte finns där så går du vidare till tropica.dk och kollar i deras växtarkiv också, finns den där? Om den inte finns på någon av dom sidorna så är den väldigt ovanlig i sverige. OBS att svärdsplantor har en övervattensform och en undervattensform på bladen. På växtarkiven ser du oftast övervattensformen. Om din växt har stått i akvarium länge så kan den ha övergått till undervattensformen där stamen på bladen är kortare/ej existerande och bladen fäster nästan direkt på roten.
    MH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • panzerkat
      • November 2003
      • 170

      #3
      härligt informativt svar. nu kommer jag lätt veta vad det är för nåt. tackar.
      black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

      Kommentar

      Arbetssätt...