Stora och små problem!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    Stora och små problem!!!

    Hej!
    Jag har i mina akvarium unde ren längre tid haft problem med alger. I 2 st är det små problem, ex. lite alger på rutorna samt på en del växter. I ett däremot, är det relativt mycket alger, samt höga nitratvärden. Då undrar jag, kan man för att förminska mängden alger, ha akvariumet tänt enbart ca 10 timmar, utan att växterna far illa och slutar att växa? Täkte nämligen göra så att man täcker över akvariumet med en filt, så att det under "natten" blir alldeles mörkt, så att inget ljus från ngn lampa kan leta sig dit. Är det bra?
    Hur gör man för att ta bort alger på ex. en växt som till viss del påminner om kacomba? Det är så att jag råkade få med den i ett fiskinköp. Jag planterade den, för att sedan så den växa fort. Nu har den dessvärre fått alger på sina äldre blad. Kommer de att försvinna i och med mindre ljus tid. har tidigare haft tänt i hela 12 timmar, ibland längre, vilket jag vet inte är bra. Är tio timmar bra?
    Har någon erfarenhet utav att använda timer? Hur fungerar det?

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Då undrar jag, kan man för att förminska mängden alger, ha akvariumet tänt enbart ca 10 timmar, utan att växterna far illa och slutar att växa? Täkte nämligen göra så att man täcker över akvariumet med en filt, så att det under "natten" blir alldeles mörkt, så att inget ljus från ngn lampa kan leta sig dit. Är det bra?
    Det är så jag gör. Fungerar väldigt bra. Fast jag har tänt 11 timmar.

    Nu har den dessvärre fått alger på sina äldre blad.
    Det bästa är att rycka upp växten, trimma bort de gamla algangripna delarna, plantera igen och se till att den växer bra.
    Om det är en Limnophila sessiliflora borde den växa ut igen på nolltid.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Quartex
      • November 2003
      • 539

      #3
      Har alla mina kar på timer satt på 10 timmar utom det stora som är tänt 12 timmar, inga som helst problem. Vet inte hur jag skulle klara mig utan timer =).

      Mvh Jesper
      To boldly go where no fish gone before!

      Kommentar

      • Quartex
        • November 2003
        • 539

        #4
        glömde skriva !
        Fick ett väldigt anfall av grön alger i mitt 110 l kar en gång. Då lätt jag det stå släckt i en vecka. Lät bara rummets övriga belysning gå in i karet. Samtidigt som jag för hand plockade bort för hand de alger jag kunde hitta. Det funkade för mig iaf, inga av växterna tog någon skada av det. Det mesta försvann. Ocskå körde jag dagliga vattenbyten i 3 veckor samt var mycket snål med matningen, trimmade också ned mina växter ordentligt så att alla fick mycket ljus.

        Mvh Jesper
        To boldly go where no fish gone before!

        Kommentar

        • malawi´n
          • August 2003
          • 1643

          #5
          JO, det kan gott och väl vara en sessiliflora. Tyvärr tror jag nog att jag måste ha för lite ljus i mitt akvarium, eftersom den trots att den växer, enbart har några få stjälkar, samt så ser den inteut på det viset=( Några tips på hur man kan få den att växa bättre?
          Får nog testa att införskaffa ett par reflektorer...

          Mvh Malawi´n
          Björn Forsberg

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Tio timmar med timer + filt på natten + reflektorer tror jag du kommer väldigt långt med.

            Ang. timer så använder alla det. Jag har svårt att se att det skulle gå att få någon stabilitet i ett akvarium över en längre period utan timer. Speciellt här i Sverige där dygnets soltimmar varierar från 24 timmar om dygnet till 0 timmar om dygnet. Inte direkt optimalt för tropiska växter.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • malawi´n
              • August 2003
              • 1643

              #7
              Bra. Det ända som är tråkigt med det hela är att jag tror att det inte finns några reflektorer till just det akvariumet...
              Eller vet ngn om det finns reflektorer till ett litet 30 l akvarium "moby dick, extra view"?

              Mvh Malawi´n
              Björn Forsberg

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Du kan ju alltid bygga relektor själv. Den enklaste modellen är skrynklat ungsfolie, bättre än inget.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • malawi´n
                  • August 2003
                  • 1643

                  #9
                  hm...
                  kan ju alltid testa....

                  Mvh Malawi´n
                  Björn Forsberg

                  Kommentar

                  • panzerkat
                    • November 2003
                    • 170

                    #10
                    förklara det där med hemmagjord reflektor av folie. hur gör man?
                    black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

                    Kommentar

                    • malawi´n
                      • August 2003
                      • 1643

                      #11
                      Jag antar att man enbart sätter ngt runt själva lysröret, ex. lindar ståltråd runt, i båda hörnen. Sedan gör man två "utlöpare", som sitter 1 cm runt halva lysröret så att säga. Det kommer att se ut ungefär som ett omega-tecken. Sedan sätter man bara metallfolie över. Stämmer det tropfrog?

                      Mvh Malawi´n
                      Björn Forsberg

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #12
                        Har man en befintlig ramp så kan man ju klä den invändigt med något reflekterande material, tex ugnsfolie. Den optimala formen är inte "omega" formen utan en parabolisk form. Dock är riktiga, hårda, paraboliska reflektorer det bästa. Om man får plats så kostar en standard reflektor inte mycket, med tanke på hur mycket dom ger. Man säger att bra reflektorer ökar ljusintensiteten det dubbla. Tänk så mycket energi du sparar jämfört med fler rör. Du "sparar" snabbt in denna lilla kostnad.
                        MVH
                        magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • AndreasN
                          • July 2003
                          • 2732

                          #13
                          Helt parabolisk vill du ju ändå inte ha eftersom en del av ljuset då kommer reflekteras tillbaka in i lysröret och minska. Men jag tror du tänker på sånna "delade" paraboliska reflektorer som påminner om ett W. Är det nån som hittat sånna reflektorer till T8-rör ännu?
                          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                          Kommentar

                          • Tropfrog
                            • October 2002
                            • 8078

                            #14
                            Mina är helt paraboliska, tycker dom funkar bra. Jag har aldrig sett dom dära Wna.
                            Länk?
                            MVH
                            Magnus
                            min zoon

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              http://www.akvarieudstyr.dk/images/Produkter/IKS2360.gif
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...