Vattenpest

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnnikaW
    • August 2003
    • 343

    Vattenpest

    Min vattenpest har fått tunna vita beläggningar. Det ser kornigt/dammigt ut. Det sitter framförallt på de mest belysta skotten. Inga andra växter är drabbade. Kan det vara en alg som ser ut så, och i så fall varför bara på vattenpesten, och inga andra växter? Växterna (även vattenpesten) växer bra och ser inte ut att vara något fel på i övrigt.
    Det ser tråkigt ut och jag skulle vilja ha bort det, är det någon som vet vad det kan vara, och hur jag ska göra?

    Växterna finns i ett akvarium med guldfiskar.
    Temp ca. 23 grader.
    Ph ca.7.5
    Mjukt vatten, vet ej Kh

    MVH

  • skr
    • December 2002
    • 267

    #2
    Vattenpest (och några andra växter) kan tillgodogöra sig kolet som finns i karbonaterna i vattnet, t.ex. kalciumkarbonat. När den har tagit hand om kolet blir kalciumet över, och lägger sig som en vit beläggning på bladen. Det man kan göra åt saken är att börja tillföra CO2 (så använder den kolet därifrån i stället), men CO2-tillförsel är ju en vetenskap för sig, som du måste bestämma om du vill ge dig in i för att undvika dessa vita beläggningar. Om du har mycket vattenpest blir det viktigt att göra regelbundna vattenbyten så inte KH lakas ur helt och hållet med pH-ras som följd.

    Kommentar

    • skr
      • December 2002
      • 267

      #3
      .. iofs, om du har genomluftning i akvariet kan det hjälpa en hel del att bara sluta med den, så får du lite mer CO2 i vattnet. Själv har jag sett detta "fenomen" på vattenpest framför allt när jag använt genomluftning med åtföljande mycket låg CO2-halt.

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #4
        Guldfiskar skitar ju ner ganska mycket också så karbonatanvändningen i friltet blir hög. Jag tycker du kan tillsätta lite bikarbonat som du hittar i kryddhyllan för att motverka fenomenet. Det är också bra för guldfiskar med medelhårt vatten.
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • skr
          • December 2002
          • 267

          #5
          Andreas: menar du att den vita beläggningen också försvinner om man tillsätter bikarbonat eller bara att KH inte tar slut i vattnet?

          Kommentar

          • AndreasN
            • July 2003
            • 2732

            #6
            Den främsta anledningen är att KH inte tar slut ja.

            Men jag tror att den minskar då växten kan ta både natriumbikarbonat, kalciumkarbonat och magnesiumkarbonat. Sen är det en gissning från min sida att fällningen kommer försvinna helt. Jag tror det krävs mer energi att fälla ut kalcium och magnesium än natriumjonerna behöver för att bilda nya föreningar.
            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

            Kommentar

            Arbetssätt...