Vilka j***a rör ??!?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Quartex
    • November 2003
    • 539

    Vilka j***a rör ??!?!

    Jag har i dagarna gått och beställt en ramp med 4 lysrör till mitt 540-kar, med mycket växter i. Vilka ljusrör rekommenderar ni att man skall använda ?
    Har funderat på 4 st Gro-lux eller 4 st sunglo, eller skall man blanda olika rör ??

    Har ca 60-talet växter i karet och kör med både bottengödning och flytande gödning.
    Hoppas på många svar =)


    Mvh Jesper
    To boldly go where no fish gone before!
  • hgus
    • July 2003
    • 221

    #2
    Jag skulle blandat. Det är stor skillnad mellan olika rör, och det är helt enkelt en smaksak. Dessutom är det svårt att korrekt föreställa sig hur det kommer att se ut i ditt kar. Om du har en snäll zoobutik kanske du kan få låna/ köpa på öppet köp och testa lite olika rör. Ta lite tid på dig, det är ju ett tag tills du skall byta nästa gång, och det gör ju så stor skillnad på utseendet.

    Kommentar

    • Quartex
      • November 2003
      • 539

      #3
      hrmm, det var ju ingen dum ide alls =)
      To boldly go where no fish gone before!

      Kommentar

      • robban
        • February 2003
        • 322

        #4
        aquarelle är alltid en höjdare

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Vilket tycker du ger snyggast ljus av dom här Quartex?
          http://www.aqua-web.org/users/saurama/index.htm
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • kampfisken
            • September 2003
            • 666

            #6
            Som det står här på zoopet i avdelningen Belysning är inte Gro-Lux något bra växtrör alls, även om många akvariehandlare tror motsattsen. Gro-Lux ger vad jag tycker ett alltför svagt ljus även med reflektorer, mina höga fina växter höll på att skrumpna ihop tills jag bytte mot Power-Glo, som lyser upp akvariet mycket bättre. Har surfat runt rätt mycket på nätet och läst om olika typer av rör och kommit fram till att det helt enkelt inte finns något superbra växtrör, utan att just kombinationen av olika typer av rör är avgörande för hur akvariet och dess fiskar och växter kommer att se ut. Vad gäller de olika tillverkarna av rör är väl de flesta lika bra, men jag har fastnat för en kombination mellan Aqua Star och Hagens Glo-lysrör (Aqua-Glo, Power-Glo, Marine-Glo etc). Du kan själv läsa Hagens egen presentation av hur deras olika rör passar bäst ihop till olika typer av akvarier på:

            http://www.hagen.com/uk/

            Ett Amazonaskar passar enligt dom bäst med ett varmt sken med rören Aqua-Glo + Power-Glo, medan ett Malawikar gör sig bäst i ett kallare ljus med rören Marine-Glo + Power-Glo.

            Hoppas detta gav dig en liten vägledning!
            Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Som det står här på zoopet i avdelningen Belysning är inte Gro-Lux något bra växtrör alls, även om många akvariehandlare tror motsattsen.
              Nej det stämmer inte. GroLux är ett bra växtrör, men med fult sken.
              Aquarelle är t ex GroLux men även med en gröngul spik i sitt spektra vilket gör att Aquarellen även ser ljus ut för oss människor.

              Gro-Lux ger vad jag tycker ett alltför svagt ljus även med reflektorer,
              För oss människor ser det svagt ut ja, men inte för växter.
              Växter har en spektral känslighetskurva format som ett U och vi människor som en bro. Dvs bra ljus för växter ser ut att vara svagt för oss människor.

              mina höga fina växter höll på att skrumpna ihop tills jag bytte mot Power-Glo,
              har inget att göra med
              som lyser upp akvariet mycket bättre.
              av ovanstående anledningar.

              Däremot är säkerligen gamla GroLux med kalkavlagringar betydligt sämre än nytt PowerGlo. Ett nytt GroLux jämfört med ett nytt PowerGlo är faktiskt också sämre, men inte pga spektralfördelningen i sig utan för att PowerGlon lyckas klämma ut mer intensitet över hela spektrat.

              Har surfat runt rätt mycket på nätet och läst om olika typer av rör och kommit fram till att det helt enkelt inte finns något superbra växtrör,
              har inget som helst att göra med
              utan att just kombinationen av olika typer av rör är avgörande för hur akvariet och dess fiskar och växter kommer att se ut.
              av ovan nämda anledningar.
              Bara för att du tycker en kombination ser ljusstark ut behöver inte växterna tycka det.

              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • AndreasN
                • July 2003
                • 2732

                #8
                "Ett Amazonaskar passar enligt dom bäst med ett varmt sken med rören Aqua-Glo + Power-Glo"

                Intressant att man får ett varmt sken av två rör med vardera 18000K.
                540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                Kommentar

                Arbetssätt...