Någon nackdel med täta vattenbyten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikro
    • November 2002
    • 260

    Någon nackdel med täta vattenbyten?

    God morgon!

    hoppas det är någon som är lite piggare än vad jag är idag. Två fester på raden tenderar att få en lite mörbultad : )

    Finns det någon egentlig nackdel med att göra täta vattenbyten och då tillsätta näring så det nya vattnet får "de önskade värdena"? Man borde väl inte övergöda eftersom man ser till att det man tillsätter alltid har en viss grundgödning som är den man eftersträvar i hela karet eller?
    ---
    Mikael

    Varför göra det lätt, när man kan göra det själv?
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    #2
    Tror inte att det skulle finnas ngn egentlig nackdel med det. Det vore väl i så fall att vattenvärdena kanske svänger lite grand. I yngelkar kör man ju med täta vattanebyten, och det ser ju ut att gå bra. I och för sig har man där inte ngn egentlig ekologisk balans, så det är ju frågan...

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg

    Kommentar

    • Poseidon
      • February 2003
      • 1255

      #3
      Vad menar du med täta??? hur långt mellena gångerna??? Hur stor ä karet??? HUr många firrar??? Hur ser filtret ut (Proportion till karet) osv. är faktorer som påverkar akvariets vatten kavlitet.

      Om du svarar på dessa frågor så kan man börja ta ställning i frågan!!!
      Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
      Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

      Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
      www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

      Kommentar

      • Hult
        • July 2003
        • 307

        #4
        Ursprungligen skickat av Poseidon
        Vad menar du med täta??? hur långt mellena gångerna??? Hur stor ä karet??? HUr många firrar??? Hur ser filtret ut (Proportion till karet) osv. är faktorer som påverkar akvariets vatten kavlitet.

        Om du svarar på dessa frågor så kan man börja ta ställning i frågan!!!
        12 Frågetecken och 3 Utroppstecken :] Hehe...räcker det inte med lite färre?
        Alla kan ha fel ;]

        110 L: 1 Regnbågshaj, 2 Röd Ciklider & 1 Pleco

        70 L: 3 Platy, 3 Guppy (+ massa yngel) & 1 Ancistrus

        Kommentar

        • mikro
          • November 2002
          • 260

          #5
          Det är ett 45-liters växtkar med ett gäng kardinaltetror, några otos och amanoräkor. Som det är nu byter jag drygt 1/3 av vattnet och tillsätter pmdd 1 gång i veckan.

          Om nu något näringsämne tar slut under veckan så blir det ju jobbigt för växterna, men om man skulle byta och tillsätta näring oftare borde man ju få en jämnare näringsnivå i karet vilket borde gynna växterna. Så frågan är väl egentligen om det finns någon negativ sideffekt av att tillsätta nytt näringsberikad vatten 2-3 gånger i veckan istället för en gång.
          ---
          Mikael

          Varför göra det lätt, när man kan göra det själv?

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Ursprungligen skickat av mikro
            Det är ett 45-liters växtkar med ett gäng kardinaltetror, några otos och amanoräkor. Som det är nu byter jag drygt 1/3 av vattnet och tillsätter pmdd 1 gång i veckan.

            Om nu något näringsämne tar slut under veckan så blir det ju jobbigt för växterna, men om man skulle byta och tillsätta näring oftare borde man ju få en jämnare näringsnivå i karet vilket borde gynna växterna. Så frågan är väl egentligen om det finns någon negativ sideffekt av att tillsätta nytt näringsberikad vatten 2-3 gånger i veckan istället för en gång.
            Vattenbyten är nästan alltid bra, även täta och många. Risken med vattenbyten i växtakvarium är att nitrat och fosfat tar slut. Dessa näringsämnen finns inte i tmg och andra komerciella gödningar. Vill man ändå byta mycket vatten så får man skaffa kno3 och k2po4 och tillsätta det också i förhållande till bytt vatten. Då lär du få klockrena förhållande i näringsämnen vilket kräver bra ljus och bra co2.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • mikro
              • November 2002
              • 260

              #7
              så eftersom jag redan kör med pmdd så borde det bara vara att köra på med vattenbyten eller?
              ---
              Mikael

              Varför göra det lätt, när man kan göra det själv?

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Japp, om du håller koll på ljus och co2.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • mikro
                  • November 2002
                  • 260

                  #9
                  låter bra. Jag har upplevt att växterna varit extremt mycket gladare den närmaste dagen efter ett vattenbyte för att sedan bli mindre och mindre "aktiva" efterhand. Ska försöka ta något extra vattenbyte i veckan och se hur det blir.

                  Tack för hjälpen!
                  ---
                  Mikael

                  Varför göra det lätt, när man kan göra det själv?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...