Dosering TMG?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    Dosering TMG?

    Jag funderar lite på doseringen av TMG.
    Angiven dos är ju bara ett riktvärde eftersom växtmängd, CO2 och ljus spelar roll antar jag.
    Någon som har en kvalificerad gissning vilken dos som skulle passa mitt kar.

    Info om karet:


    Är det bättre att köra bara TMG ett tag först innan man kör igång med CO2 (hemkört) eller kan man börja med bägge samtidigt.
    Hur mycket mer TMG kan tänkas gå åt om man kör CO2.

    Vet att det är omöjligt att ge exakta svar men en liten hint kanske man kan få i alla fall.

    /heeke
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Med så lite växter bör du nog absolut börja med halva den på flaskan rekommenderade dosen - speciellt om du inte använder CO2.

    Med CO2 kommer växterna bli mycket hungrigare. Du kommer se på växterna att dom börjar bilda syrebubblor på sina blad. Om dom slutar göra det innan nästa vattenbyte så kan du trappa upp TMG-dosen lite.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Blir det för stor "chock" att börja med både TMG och CO2 sammtidigt??

      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Jag vet inte om jag förstår riktigt hur du menar.

        CO2 kan sänka pH:t för mycket (pH-chock) och TMG kan göda algerna i större utsträckning än växterna om växterna är begränsade av något TMG inte innehåller (övergödnings/alg-chock).

        Det växterna nästan alltid är begränsade av är CO2 (växter består >40% av kol). Börjar du göda med CO2 så kommer förmodligen varenda gnutta TMG att sugas upp av växterna istället för algerna.

        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Med chock menar jag för mycket CO2 och TMG när växterna är vana att inte få något extara tillskott. (Jämför en människa som svält under längre tid. Inte så bra att klämma en 300 grammare med ost då )

          Jag ska alltså börja med CO2 och TMG sammtidigt, för att undvika pH sänkning och alg invasion om jag tolkar dig rätt, eller???


          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Jag ska alltså börja med CO2 och TMG sammtidigt, för att undvika pH sänkning och alg invasion om jag tolkar dig rätt, eller???
            Växterna kan inte bli chockade av gödning. Däremot reagerar dom jäkligt snabbt när dom får begränsande näringsämnen. Börja med CO2. CO2 är det viktigaste.

            Med bra upplösning av CO2-gasen i vattnet bör du se reaktion på växterna inom några timmar.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • AndreasN
              • July 2003
              • 2732

              #7
              Men experimentera inte med CO2 utan att ha stenkoll på pH.
              540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

              Kommentar

              • izac
                • April 2003
                • 756

                #8
                Ursprungligen skickat av AndreasN
                Men experimentera inte med CO2 utan att ha stenkoll på pH.
                Stenkoll är väl att ta i? Självklart är det hur mycket bättre som helst att kunna veta vart pH ligger under hela dygnet. Jag har klarat mig hittils med endast en uppfattning om var pH ligger genom lackmuspapper. Fast jag har inte börjat avancera med KH/Co2 tabellen än iofs. Men det blir det, så fort jag fått lite bättre tester.

                Jag kanske iofs bara har haft tur. :S

                Kommentar

                • AndreasN
                  • July 2003
                  • 2732

                  #9
                  I början måste man mäta helst flera gånger om dagen för att hålla koll så pH inte går ner för lågt. Det jag menar med stenkoll. När man lärt sig hur CO2 påverkar akvariet så kan man minska på mätningarna.
                  540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                  Kommentar

                  Arbetssätt...