Nu jäklar... Amano, ta skydd!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • suze
    • November 2003
    • 54

    Nu jäklar... Amano, ta skydd!

    Nu ska jag möblera om i akvariet.
    I morgon blir det växt- och rotinköp.
    Kanske skall gå ner till hamnen och kolla efter snygg sten också...

    Lite frågor:
    Vilka växter växer lättast fast vid rötter och/eller stenar?
    Om man inte har en torvbädd - vilket gödningsmedel är bra?
    Kollade lite på denna sidan:

    och läser att Amano använder "tweezers" för att sätta fast växterna. Är inte det såndär plastremseinpackad ståltråd? Kan man verkligen använda det om man ska fiskar i akvariet också? Rostar inte det och fäller ut en massa ämnen i vattnet?
    Mitt mycket ödmjuka akvarium...
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=129863
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Anubias och javaormbunke växer lätt fast i rötter och porösa stenar. Tropica mastergrow är en bra helhetsgödning. lite ståltråd skadar inte fiskarna, men jag har aldrig använt det.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • walle_1
      • April 2003
      • 221

      #3
      använd fiskelina istället för ståltråd. Garanterat giftritt.
      MVH Martin
      http://m1.271.telia.com/~u27102612/

      Kommentar

      • Excido
        • September 2003
        • 144

        #4
        Hej !

        "Tweezer" = Pincett.
        Se länken nedan, funderar själv på att skaffa en någongång.

        http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=GRUPPE&c=Pflanzenzange&t=e_temgroup&s tart=1&dif=14&userid=CNZ9aLQREuCcwoNJ0S4EU4u82Q84S Q4a5hB&uhaupt=1&G_menu1=1
        //E

        Bättre att tiga och tas för en narr än att tala och undanröja varje tvivel.

        Kommentar

        • suze
          • November 2003
          • 54

          #5
          Ahaaa... sorry.
          MEN... det måste ju funka med en stekpincett?!
          Den ser ju ut som nr 2 i första kolumnen, bortsett från att den är i plast och kostar ca 20 kr på Ikea! Jeez, den du länkar till kostar ju typ hundra spänn.
          Tror till och med att jag sett stekpincetter i metall på Åhlens och då är den ju identisk. Och kanske till halva priset... :-)
          Mitt mycket ödmjuka akvarium...
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=129863

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Det finns ingen anledning att köpa dyra specialverktyg, jag använder händerna. Händerna är ett mycket praktiskt gripredskap som man dessutom får mer känsla i än med en stekpincett eller liknande. Anledningen till att Amano säger att han använder dom är för att han säljer dom, knappast 100 kr där, nej 500 kr. Lite måste man sålla skitsnacket själv.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • ake
              • January 2003
              • 67

              #7
              Du måste kunna hålla pincetten längst upp med ena handen och med mycket lätt hand kunna föra ihop skänklarna om du ska kunna plantera sköra plantor med den. Detta klarar du nog inte med de flesta stekpincetter, om du inte har en otrolig styrka i dina nypor. Det enklaste är nog att använda fingrarna till att plantera växter, såvida det inte handlar om att plantera plantor mellan stenar, där det är så trångt att man inte får plats med fingrarna.

              Lycka till.
              Mvh
              //AnnKristin

              Kommentar

              • Excido
                • September 2003
                • 144

                #8
                Ja, jag håller med om att dom är för dyra även om just dom här är dom billigare jag sett på nätet.
                Men det var ju bara ett exempel.

                Jag har också sett dom här stekpincetterna i metall och funderar på en sådan faktiskt. Man har ju blivit rätt så less ett antal gånger, när det ska planteras ett större antal stängelväxter i grupp och man är nere med fingrarna i gruset och försöker få en på plats men två andra släpper och flyter upp.

                Jag får väl se om det blir någon inhandlad vid tillfälle.

                //E
                //E

                Bättre att tiga och tas för en narr än att tala och undanröja varje tvivel.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Det finns ingen anledning att köpa dyra specialverktyg, jag använder händerna. Händerna är ett mycket praktiskt gripredskap som man dessutom får mer känsla i än med en stekpincett eller liknande.
                  Jag säger bara !word!. Vem sjutton orkar fippla med pincett nere i akvariet?
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Excido
                    • September 2003
                    • 144

                    #10
                    Vem sjutton orkar fippla med Co2, vem orkar byta vatten 1 gång i veckan, vem orkar mata fiskarna varje dag (flera gånger)....

                    //E
                    //E

                    Bättre att tiga och tas för en narr än att tala och undanröja varje tvivel.

                    Kommentar

                    • harbard
                      • July 2002
                      • 1085

                      #11
                      Några utensilier som den fulländade växtakvaristen icke kan leva utan (tex pincett $44.59):
                      http://www.marine-monsters.com/front/products/main_tools.html
                      mvh/harbard
                      Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
                      Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

                      Kommentar

                      • izac
                        • April 2003
                        • 756

                        #12
                        Ursprungligen skickat av harbard
                        Några utensilier som den fulländade växtakvaristen icke kan leva utan (tex pincett $44.59):
                        http://www.marine-monsters.com/front/products/main_tools.html
                        mvh/harbard
                        hahah.. det där måste bara vara för folk som har waaaay to much money! Ok.. Kanske är praktiskt om man har en giganttank på några 1000 liter, då man inte når ner till botten eller växterna. Då kan det ju iofs vara smart med en liten extra hand. Men ändå! :S

                        Kommentar

                        • storfiskarn
                          • December 2003
                          • 158

                          #13
                          Ett tag jobbade jag i en akvariebutik där jag svårligen kunde plantera växter i en del stora akvarier p.g.a av vattendjupet( å då är jag ändå 2 m lång)utan att blöta ner mig över axlarna.
                          Dessa stora akvarier vara väl 1.5 - 2.5 m långa vad jag minns och i slät aluminiumramsstandard( som var vanligt på sent 80 och tidigt 90-tal)och vad det verkar så har ju många akvarier över 570 l och sådant borde ju va rätt djupt eller?
                          Jag har ett 375 l nu å då räcker mina armar till.
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=303315

                          Kommentar

                          • Ulla
                            • April 2002
                            • 1163

                            #14
                            Ursprungligen skickat av storfiskarn
                            Ett tag jobbade jag i en akvariebutik där jag svårligen kunde plantera växter i en del stora akvarier p.g.a av vattendjupet( å då är jag ändå 2 m lång)utan att blöta ner mig över axlarna.
                            Dessa stora akvarier vara väl 1.5 - 2.5 m långa vad jag minns och i slät aluminiumramsstandard( som var vanligt på sent 80 och tidigt 90-tal)och vad det verkar så har ju många akvarier över 570 l och sådant borde ju va rätt djupt eller?
                            Jag har ett 375 l nu å då räcker mina armar till.
                            Mina armar räcker inte heller till för att plantera växter längst bak i största akvariet. Den är 65 cm djup och står jag på köksstegen känns det som om man skulle plurra i när man böjer sig fram!

                            Hittade en behändig pincett, 45 cm lång, rostfri och med vinklade skänklar. De har man tydligen till att mata ormar med. 40 kronor gav jag för den på en konkursutförsäljning. Sen har jag köpt en sax med 35 cm långa skänklar, perfekt när man ska putsa till de höga växterna längst bak i karet. Om man har väldigt mycket växter i akvariet är det svårt att komma ner i gruset bland alla stjälkarna utan att knäcka dem, då är det väldigt praktiskt med pincetten. Man får öva lite bara, så att man inte mosar växterna vid planteringen!
                            Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

                            Kommentar

                            • suze
                              • November 2003
                              • 54

                              #15
                              Mja, jag har ju bara ett 60 liters, så jag kanske inte är i skriande behov av planteringsutrustning, men jag funderar ändå på att köpa en pincett.
                              Detta för att man då kan titta från framsidan medan man planterar och inte efteråt, vilket jag tycker är lite jobbigt. Det är svårt att få det rätt så man... jag får göra om flera gånger på samma planta.
                              Har i dag förresten kommit lite närmare mina Amanofantasier.
                              Investerat i en snygg rot till, en bunt låga förgrundsväxter och några Ludwigia glandulosa.
                              Det blev faktiskt ganska snyggt!
                              Nu ska det få sätta sig lite och jag får klura vidare hur jag ska göra.
                              Får mega-akvarist-besök på onsdag. Kan det vara prestationsångest jag lider av?
                              Mitt mycket ödmjuka akvarium...
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=129863

                              Kommentar

                              Arbetssätt...