Ryska växtakvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sune
    • May 2003
    • 137

    #31
    Visserligen är ju mitt akvarium inrett redan eftersom det är ju inte tomt, men jag är ej nöjd. Ska flytta i nyår kanske ska ta och göra om lite då och hopppas att jag blir nöjdare. Har tyvärr ingen bild att visa upp.

    Men vad tycker ni om att köpa hus/slott/kista m.m Till inredningen? Förstör det det naturliga? Är det för barnfamiljer? Eller är ok för vissa fiskar gillar ju att simma in och gömma sig?

    Visst ska jag göra som jag själv tycker men en liten åsikt skulle jag vilja höra.
    MVH

    Susanne

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #32
      Givetvis skall du göra som du själv tycker. Jag själv föraktar allt som är konstgjort i akvariet (utom all nödvändig teknisk utrustning). Men med plastväxter och piratskepp kan du säkert ro hem vinsten i ada tävlingen, inte många lämnar in bidrag för den konstgjorda kategorin.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • storfiskarn
        • December 2003
        • 158

        #33
        Jag var i alla fall en erfaren akvarist en gång i tiden (7år sedan) men sedan dess har jag bara haft ngt litet akvarium på sparlåga här å där. Nu har intresset blommat upp igen.

        Det jag imponeras av tex defbloq mfl. är att det verkar som ni har alla faktorer under kontroll när det gäller växterna.

        Jag har som sagt ett par (5-6?) akvarier utställda hos släkt å vänner men i mångt och mycket är de slumpen som avgör hur växterna växer till i olika byttor. Har tex ett katastrofkar med cyanobakterier, 150 l som ska åtgärdas enl cyanobakterietråden här på Zoopet.

        Å andra sidan kan jag säga till sunes tröst att lyckats få ett 22liters här brevid datorn att fullständigt blomma över ( valisineria Crypt. affinis + 1 annan liten crypt., rotala, bacopa, elodea, H. stricta mfl.) med 3st 7-11 W lågenergi från ikea å Järnia, en gammal eheim 150 l/tim som går 15 min varannan timme. 24 grader C, kalkhaltigt vatten i Uppsala.

        Lycka till Sune så ska jag läsa mer av defbloq å de andra.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=303315

        Kommentar

        • AndreasN
          • July 2003
          • 2732

          #34
          Ursprungligen skickat av izac
          Vilken mörkare gröna växt menar du?
          Den till vänster om bacopan, som påminner lite om bacopa. Antar att det är av det släktet.
          Bacopa monnieri?
          Det var den jag främst syftade på.

          Jag har ingen kamera men jag ska se om jag kan få låna syrrans kamera som båda batterierna är slutkörda på och de inte orkar köpa ett till batteri till. Så jag får fota med sladd.

          Här är i alla fall nånting att gå på så länge för det stora karet: http://www.konjintech.com/~andreas/540-plan.gif
          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

          Kommentar

          • izac
            • April 2003
            • 756

            #35
            haha.. Oj vad det kan bli fel hehe
            Jag fick höra för ett tag sen av en zoohandlare när jag frågade om en växt var snabbväxande. Hon svarade nåt i stil med "Växter som är mörkare gröna växer långsammare än ljusare". Kan man dra en sån generell sak? Att mörkare växter inte alls är lika snabbväxabnde?
            Hur som helst. Min Bacopa monnieri har blivit dubbelt så lång på 1 månad. Har faktiskt ingen aning om varför den har vuxit på så bra (om det nu är bra!)

            Kommentar

            • izac
              • April 2003
              • 756

              #36
              Glömde. Ser spännande ut AndreasN. Blir kul att se en "riktig" bild sen

              Kommentar

              Arbetssätt...