hmm what?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • izac
    • April 2003
    • 756

    hmm what?



    Ja tog av toppen av denna växt för ungefär ½ vecka sen. Då var fin och visade inga sånna här bristningar. Nu har den börjat bli "genomskinlig"eller va man nu ska säga. Se bilden.
    Är det näringsbrist? Isåfall lär det väl vara kalium eller koppar eller?

    O sen har det börjat växa nåt rött ifrån själken. Som ni kan se på bilden. Vad är det?

    En till fråga, som har lite med saken att göra. Den här växten har alltid varit grön för mig när jag har haft den i andra akvrier. Nu håller den på att slå om mer o mer till lite orangerosa aktig. Varför? Ljuset?
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Kvävebrist eller fosfatbrist helt klart om den börjar rodna och visar sådana genomskinliga hål.

    Kaliumbrist börjar som gula småprickar så det är det inte. Det är även inte heller någon mikrobrist (järn, zink, koppar etc) eftersom det visar sig i äldre blad.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • izac
      • April 2003
      • 756

      #3
      Jaha.. Ok.. Kväve och fosfat? hmm.. De e väl det som fiskarna ska ge växterna eller har jag blandat ihop det nu..?

      Tmg tillför inte det va? Inte enligt innehållsdeklarationen iaf. ska jag börja tillföra pmdd?

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Har man hyffsat mycket ljus, gör 50% vattenbyten i veckan och drar på med CO2 så kan man mycket väl få nitrat/fosfat-brist trots att man har mycket fisk - vilket inte är omöjligt att det skett i ditt fall.

        KNO3 och KH2PO4 hjälper dig. Man kan skaffa ett nitrat och fosfat-test om man tycker det är läskigt att dosera dessa ämnen utan att veta vad man redan har.

        Men sköter man 50% vattenbyten och har bra fjutt på växterna så kan man vara ganska säker på att det blir nitrat/fosfat-brist förr eller senare.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • izac
          • April 2003
          • 756

          #5
          Ok..
          Ska inhandla JBL's tester som du rekommenderade .. Eller listar dom på önskelistan

          Kommentar

          Arbetssätt...