Växter, CO2, pH och KH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    Växter, CO2, pH och KH

    Om man tittar i Tropicas CO2 tabell (http://www.tropica.com/catalog/image...k/co2table.gif) kan man se (som jag tolkar det) att 20-40mg/l är den optimala CO2 mängden oavsätt pH och KH.
    Om man inte änvänder några andra "ämnen" till att förändra pH och KH så kan man, genom att testa pH och KH, avläsa vilken CO2 mängd man har.

    Min fråga blir nu, är det pH och/eller KH som förändras (och hur) när växterna "konsumerar" CO2? (förutsatt att man inte tillför ny CO2 förstås, dvs hur märker man att växterna gör av med CO2)

    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Det du märker är att ph höjs när co2 försvinner ur vattnet. Processen bakom är ack så komplicerad, jag förstår den inte riktigt själv. Men kh påverkas också i processen. Men som sagt det enda du kan se är högre ph.
    Men du kan inte se om det är växterna som konsumerar co2 eller ytcirkulationen som vädrar ut det.
    Du kan sluta dig helt till att växterna konsumerar så mycket co2 dom kan i förhållande till ljuset. Om dom växer så konsumerar dom co2.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Det här med pH sänkning vid CO2 "gödning" beror allstå på att man igentligen tillför för mycket CO2, dvs mer än vad växterna tar upp?

      Nu tror jag att min hjärna är med igen.
      Tack för hjälpen Tropfrog (även i den andra tråden)!

      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Det här med pH sänkning vid CO2 "gödning" beror allstå på att man igentligen tillför för mycket CO2, dvs mer än vad växterna tar upp?
        Jag tror att man "tillför för mycket" CO2 av tre orsaker.

        1) Växterna tar upp det väldigt snabbt, så skulle det inte vara en hög halt CO2 i vattnet skulle det snabbt bli kolbegränsning runt varje blad om man inte hade en jäkla cirkulation - vilket man inte vill ha eftersom det vädrar ut CO2. Snabb åtgång helt enkelt.

        2) Man måste tillföra CO2 hela tiden iom utvädring och växtupptag. C är ett makroämne - ett näringsämne som växten tar upp absolut mest av. Man vill vara på den säkra sidan och garantera att det viktigaste ämnen alltid finns tillgängligt. Man lägger sid därför på en hög nivå för att ha en säkerhetsmarginal. Min egen burk får lite för högt pH mitt på dagen när fotosyntesen jobbar som bäst - om jag inte startat på ett lågt pH hade jag således haft för lite CO2 mitt på dagen.

        3) Dom roligaste och svåraste växterna kommer från områden med en CO2-halt på typ 20-30 ppm. Bortskämda rackare.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Det bästa vore naturligtvis en väldigt exakt controller eftersom man då i teorin borde få ett stabilt pH utan att växterna drabbas av CO2 brist. Men så kul ska vi (jag och mitt bankkonto) inte ha det.

          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Jag kan inte säga att mitt bankkonto hade det vidare kul, inte jag heller. Mäniskan kan leva på nudlar, jag vet. Men nu har jag controllern och det är j-ligt kul.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Märker du av några pH svängningar alls med controller eller hinner den justera tillräckligt snabbt?

              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Det var inga problem innan jag skaffade mh, nu kan jag inte hålla nere ph helt och hållet på dagen. Det verkar vara en omöjlighet.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • AndreasN
                  • July 2003
                  • 2732

                  #9
                  Du kanske behöver en större reaktor?
                  540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Ursprungligen skickat av AndreasN
                    Du kanske behöver en större reaktor?
                    Japp, jag håller på att bygga en.
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    Arbetssätt...