Binda riccia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    Binda riccia

    Vart kan jag få tag på lämpligt nät att binda riccia med? Jag ska binda det på runda kolstenar.
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter
  • micke eklund
    • November 2002
    • 680

    #2
    Det undrar jag med har letat länge efter något vettigt.
    Jag köpte en sten med Monoselenium tenerum från Tropica den satt fast med ett elastiskt nät som verkar kanon, var kan man hitta ett sånt? Hårnät har jag köpt och provat men det jag hittade var för stora hål för att funka. Nu kör jag med tafs lina för flugfiske 0,14mm den är tunn och bra men det vore ju smidigare med ett shysst nät av någon form.

    Kommentar

    • AndreasN
      • July 2003
      • 2732

      #3
      Vart hittar man hårnät någonstans, på ICA?
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

      Kommentar

      • izac
        • April 2003
        • 756

        #4
        Jag använde fisklina/nylonlina.. Det funkade. Har ju hört att det skall vara bättre med hårnät eller eventuellt fruktnätet runt mandariner bland annat. Fast dom näten brukar oftast vara röda, vilket kanske inte r så snyggt när riccian är kort.

        Ett tips är att undvika runda stenar om man ska hålla på med tråd/lina. Ett j*vla pill jobb som kan göra en galen. Skiffer och platta, kantiga stenar funkar prima.

        Kommentar

        • AndreasN
          • July 2003
          • 2732

          #5
          Nu va inte kolstenarna helt runda utan lite kantigheter finns. Det gick bra med fiskelina men många varv blev det. Jag har redan riccia på en bit skiffer men jag tycker inte den gör sig så bra på en platt yta.
          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

          Kommentar

          • izac
            • April 2003
            • 756

            #6
            Både jag och nej, angående det där med platt yta. Men hur som helst, bra att du fick till det
            Var redå på att det kommer virvla bort ricci när du har i dom. Som du antoingen låter växa till sig vid ytan eller får ta bort.

            Kommentar

            • Corydoras mad
              • April 2003
              • 1686

              #7
              <font color="red">Jag band riccia på min gigantiska kolsten...
              men linan släppte och Riccia'n delade sig i tuesentals bitar.

              Just nu låter jag den växa till sig.</font id="red">
              /Mathias
              The Corydoras freak

              Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

              Kommentar

              • micke eklund
                • November 2002
                • 680

                #8
                Vart hittar man hårnät någonstans, på ICA?
                Jag köpte ett hos frisören nere i Tyresö centrum
                Det kanske finns fler varianter hos någon annan frisör som funkar bättre, om någon hittar en bra variant så säg gärna till.

                fruktnätet runt mandariner bland annat. Fast dom näten brukar oftast vara röda,
                Helt riktigt men det finns även vita gröna men dom är så jäkla grova. Jag har gått igenom varenda grönsakslåda jag får på min bil men jag har fortfarande inte hittat något vettigt.

                Kommentar

                • Peter_F
                  • October 2003
                  • 693

                  #9
                  Har du en gammal fiskehåv eller ett pingisnät som kan offras ?

                  Kostar 60 pix på Bauhaus eller liknande.
                  "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
                  Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

                  Kommentar

                  • JR
                    • April 2003
                    • 2112

                    #10
                    finns grovt grönt nylonnät som är precis som det som används till de grövsta håvarna att köpa i tygaffären...kostar nästan ingenting =)
                    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                    Kommentar

                    • AndreasN
                      • July 2003
                      • 2732

                      #11
                      Aha, då ska jag undersöka vad de har i min tygaffär. När jag kollade gardintyger där kostade tygerna runt 400-700kr/m så det blev en resa till IKEA istället men de kanske har det där nätet billigt.
                      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                      Kommentar

                      Arbetssätt...