Klippa rötter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    Klippa rötter?

    Hej!
    Inhandlade just en så kallad anubias barteri var. barteri eller vad de heter. Den större sorten. Var ca 40 cm på höjden i alla fall! Då undrar jag, kan man klippa bort lite rötter från den?????????
    Problemet är nämligen att den har mängder med rötter, som sitter fast i dess korg. alltså, jag kan inte få bort korgen och stenullen, fastän jag ska ha den på´en sten. (är ju inte så bra att ha dem i gruset)

    Rekommenderar varmt denna anubias framför den vanliga lilla sorten.

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Rötterna kan med fördel klippas av - de bör inte vara mer än ca 3-4 centimeter och man skall försöka sprida ut dom vid planteringen. Trycks de ihop (vilket lätt sker om de är för långa) så ruttnar de lätt.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #3
      Hm...
      Tyvärr har jag redan planterat den, men kan man inte klippa av de hopnystade rötterna nu, för att sedan samla upp dem efteråt i ett delvattanebyte? Gör det något om några rötter ruttnar, för jag tror att jag inte kan nå alla, eftersom jag inte vill rycka upp alla stenar för att komma åt växtens sten, och sedan klippa av alla långa rötter.
      (av ditt meddelande läser jag att växternas rötter trycks ihop när man planterar dem, eller? mina sitter ju luftigt över gruset...)

      Mvh Malawi´n
      Björn Forsberg

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #4
        Är akvariet i bra biologisk balans så är det ingen fara om du låter lite växtdelar förmultna.

        Jag vill också gratulera till att du fått ett så stort och ståtligt exemplar!
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • malawi´n
          • August 2003
          • 1643

          #5
          yepp, härligt. Affären hade fått in mängder med sådana exemplar. De hade aldrig beställt sådana förut, så de sade att det var ett test...

          Mvh Malawi´n
          Björn Forsberg

          Kommentar

          Arbetssätt...