Mineralull ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • micke eklund
    • November 2002
    • 680

    Mineralull ?

    Är det någon som vet var man kan komma över ullen som växterna växer i när dom kommer ifrån tex Tropica. Eller vet något liknande smidigt man kan använda i stället för grus om man vill driva lite växter.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det är väl bara vanlig mineralull? Finns att köpa i 50-liters-säckar på närmsta byggmarknad...
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • micke eklund
      • November 2002
      • 680

      #3
      Det är väl bara vanlig mineralull? Finns att köpa i 50-liters-säckar på närmsta byggmarknad...
      Byggmarknad ??
      är det vanlig gullfiber som man isolerar väggarna med ?
      Ja det är ju i och för sig väldigt likt men det innehåller ju glas har jag för mig. Kan det vara skadligt för invånarna i akvariet om dom råkar få sig lite som ev blivit kvar när man sedan planterar växterna på riktigt?

      Kommentar

      • gosatta
        • December 2002
        • 2669

        #4
        nej det är exakt samma princip men gjort av sten rockwoll brukar det ngo heta.
        /Mats Åhrman
        http://www.gosatta.org
        http://www.stockholmsciklidklubb.com
        http://www.ciklid.se

        Kommentar

        • micke eklund
          • November 2002
          • 680

          #5
          Kanon tack för infon

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ja, såvitt jag vet är det alltså vanlig mineralull, isoleringsmedlet. Den måste naturligtvis sköljas ordentligt innan den används.

            Glasull funkar säkert det med, fast är ju obehagligare att hantera.

            Poängen med mineralull är att det är vattenhållande, "fluffigt", och bryts inte ned med tiden. Det gör att det är lättare att hålla rätt näringshalt i lösningen de cirkulerar kring växternas rötter (växterna själva växer emerst, i luft, för att få maximalt med koldioxid) och minskar risken för syrebrist eller mögel.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • micke eklund
              • November 2002
              • 680

              #7
              Perfekt man tackar.
              Äntligen något som var lätt att komma över.

              Kommentar

              • Sabina
                • January 2003
                • 481

                #8
                Glasull funkar säkert det med, fast är ju obehagligare att hantera.
                Jämfört med stenull (rockwool) är det snarare tvärtom. Stenullen är fantastiskt stickig att jobba med, glasull kommer inte ens i närheten...(har nyligen isolerat en husvägg samt garage)

                MVH

                Sabina
                Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                Kommentar

                Arbetssätt...