Hur vet växterna...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • izac
    • April 2003
    • 756

    Hur vet växterna...

    när det är dags att vända på fotosyntesen?
    Har "dom" en biologisk klocka eller nåt som är anpassad efter när det brukar vara ljust eller vadå?

    Under dagen sker ju följande reaktion i våra akvarier/trädgårdar/regnskogar/fönsterväxter: 12H20 + 6CO2 + ljus -> C6H12O6 + 6O2 + 6H2O
    (dvs koldioxid & ljus blir energi och syre) och vid en viss tidpunkt blir denna reaktion omvänd. När vet den att det är dags att byta? :S


  • Hult
    • July 2003
    • 307

    #2
    Kan det vara så att växten i sig känner av när solljuset inte träffar den längre?
    Alla kan ha fel ;]

    110 L: 1 Regnbågshaj, 2 Röd Ciklider & 1 Pleco

    70 L: 3 Platy, 3 Guppy (+ massa yngel) & 1 Ancistrus

    Kommentar

    • AndreasN
      • July 2003
      • 2732

      #3
      Jadu, om jag iaktar min H. polysperma så märker den av när ljuset släckts och viker bladen uppåt. Tvärt om när ljuset tänds.
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

      Kommentar

      • izac
        • April 2003
        • 756

        #4
        ok..
        Tycker iaf att det är fascinerande...

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Under dagen sker ju följande reaktion i våra akvarier/trädgårdar/regnskogar/fönsterväxter: 12H20 + 6CO2 + ljus -> C6H12O6 + 6O2 + 6H2O
          (dvs koldioxid & ljus blir energi och syre) och vid en viss tidpunkt blir denna reaktion omvänd. När vet den att det är dags att byta? :S
          Nej respirationen är konstant över dygnet. Dvs dom tar upp syre hela tiden, det är bara under natten då växten inte kan fotosyntetisera pga för lite ljus som respirationen överstiger fotosyntesen. Stället där respirationen möter fotosyntesen kallas kompensationspunkten om jag inte minns fel?

          Däremot är det jäkligt häftigt hur dom vet att det är dags att gå och lägga sig, dvs vika ihop sina blad, som dom gör lite innan ljuset släcks. Det var en lång tråd om det för ett tag sedan på APD men jag vet inte riktigt hur diskussionen gick.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • izac
            • April 2003
            • 756

            #6
            Nej respirationen är konstant över dygnet. Dvs dom tar upp syre hela tiden, det är bara under natten då växten inte kan fotosyntetisera pga för lite ljus som respirationen överstiger fotosyntesen. Stället där respirationen möter fotosyntesen kallas kompensationspunkten om jag inte minns fel?
            Aha. Så klart! Tack för den defdac Nu kan jag sova gott.
            Min biologi lärare sa en gång
            "Allt det här snacket om att vi inte får förstöra regnskogen för att den ger oss syre är bara båg. Den kräver i stort sätt lika mycket syre som den producerar" (nåt sånt)... Men regnskogen har ju många andra funktioner oxå. Det får man inte glömma..

            Ja.. i vissa fall förstår jag inte hur det funkar. Hade en växt hemma förut som vi hade haft på landstället. Den vek ihop sina blad när det blev kväll och vek upp dom på morgonen. Det underliga var att den gjorde precis samma sak vid samma tidpunkt även fast den var i en bäcksvart garderob. Helt otroligt.

            Kommentar

            Arbetssätt...