Odla Javamossa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #16
    Det fungerar nog alldeles utmärkt. Håll utkik så inga alger sätter sig på mossan bara.

    Stoppa in mossan i en plastpåse och knyt så håller den fukten ett par dar.
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • Corydoras mad
      • April 2003
      • 1686

      #17
      <font color="red">Ingen som vet?</font id="red">
      /Mathias
      The Corydoras freak

      Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

      Kommentar

      • jolon
        • December 2002
        • 1075

        #18
        intressant att det här kom upp nu,, det finns en artikel i senaste practical fish keeping som tar upp just det här med odling av ricca och java mossa på sten,, lite grovt så använder dom mossa, en lava sten och ett hårnät. Mossa på stenen dra runt nätet, i med "klumpen i en burk, på med vatten och tillsätt co2. enligt artikeln så funkar kolsyrat vatten men det finns inte ett ord om tmg eller andra gödnings medel tydligen så kan du använda ganska mycket co2 om du inte kör fiskar samtidigt, hmmm tveksam om det här var en bra beskrivning men som sagt var bra beskrivning finns på sid 22 i senaste pfk
        My internet should be readonly.

        Kommentar

        • darkside
          • November 2003
          • 165

          #19
          Javamossa kan torkas, iaf enligt min erfarenhet. Hade en rot som legat torrt i tre år, på den fanns det lite rester av javamossa. När jag la ner roten i ett akvarium så återhämtade den sig o satte igång att växa igen. Har aldrig haft problem att odla javamossa, snarare tvärt om, den växte snabbare än man hann röja i den ibland

          Kommentar

          • Corydoras mad
            • April 2003
            • 1686

            #20
            <font color="red">Vill bara få den att föröka sig snabbare än normalt.
            Hur tycker ni man ska göra?</font id="red">
            /Mathias
            The Corydoras freak

            Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

            Kommentar

            • Mathias-D

              • December 2002
              • 1122

              #21
              Men om...
              Stoppa in mossan i en plastpåse och knyt så håller den fukten ett par dar.
              Javamossa kan torkas, iaf enligt min erfarenhet. Hade en rot som legat torrt i tre år, på den fanns det lite rester av javamossa. När jag la ner roten i ett akvarium så återhämtade den sig o satte igång att växa igen.
              ...då borde nån kunna skicka skott från mossan???
              skulle vara väldigt uppskattat till min odling...

              Kommentar

              • Corydoras mad
                • April 2003
                • 1686

                #22
                <font color="red">Odling av?

                Fortfarande ingen som vet hur man odlar upp mossa snabbt uan att använda fiskar?</font id="red">
                /Mathias
                The Corydoras freak

                Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

                Kommentar

                • AndreasN
                  • July 2003
                  • 2732

                  #23
                  Skär av toppen på pet-flaskan och lägg ner mossan. Vattna den med vatten från ditt växtkar varje dag så den håller sig fuktig och ha den under en lampa. I växtkaret har du ju alla näringsämnen som behövs och ha inte mossan helt under vattenytan så behöver du inte tillsätta CO2.
                  540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                  Kommentar

                  • Corydoras mad
                    • April 2003
                    • 1686

                    #24
                    <font color="red">Kan jag göra så här:

                    Skär av flaskan och ställer under lampan, sedan fyller jag halva flaskan med vatten från växtakvariumet och upprepar detta varje dag tills jag e nöjd?

                    Varför inge Co2?</font id="red">
                    /Mathias
                    The Corydoras freak

                    Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

                    Kommentar

                    • jackson
                      • September 2003
                      • 1242

                      #25
                      Därför att CO2 finns i luften. Och faktiskt mer än i ett växtakvarium utan CO2-tillsats. Javamossan växer inte under vatten i naturen, utan i närheten av bäckar, där det är hög luftfuktighet. Så det räcker nog med att bunten av javamossa "står med fötterna" i lite vatten med näring, och att inte allt för mycket av luftfuktigheten försvinner i ventilation av burken som man har dem i (detta är spekulation, eftersom jag inte har provat själv). Ett par sprut med blomspruta per dag borde fixa eventuell uttorkning.
                      Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                      Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                      Kommentar

                      • Corydoras mad
                        • April 2003
                        • 1686

                        #26
                        <font color="red">Japp, men vad för gödning tycker ni?</font id="red">
                        /Mathias
                        The Corydoras freak

                        Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

                        Kommentar

                        • heeke
                          • April 2003
                          • 5033

                          #27
                          Jag testar just nu att odla lite javaormbunke i en liten separat burk, och har provat med vanlig flytande krukväxtgödning.

                          Nu får jag bara vänta och se om den växer bättre där än i karet.
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                          Kommentar

                          • Corydoras mad
                            • April 2003
                            • 1686

                            #28
                            <font color="red">Mmm... det var det jag tänkte...
                            Vad för näring är det?</font id="red">
                            /Mathias
                            The Corydoras freak

                            Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

                            Kommentar

                            • heeke
                              • April 2003
                              • 5033

                              #29
                              Vet inte det nu, men kan kolla när jag kommer hem.

                              Det som behövs utöver TMG är ju kväve och fosfor som man normalt får från fiskarna, alltså så måste "vanlig" krukväxtgödning fungera utmärkt (även om det naturligtvis finns olika kvalitet på dom också).

                              Man behöver ju inte vara rädd för att några fiskar ska dö av övergödning.
                              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                              Kommentar

                              • Corydoras mad
                                • April 2003
                                • 1686

                                #30
                                <font color="red">Nä presic, du tog vatten och blandade med lite näring?</font id="red">
                                /Mathias
                                The Corydoras freak

                                Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

                                Kommentar

                                Arbetssätt...