Flygrötter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    Flygrötter?

    Min ludwiga och bacopa skickar ut flygrötter (heter det så?). Kan det vara någon näringsbrist? Jag tycker det är lite dålig åtgång på pmdd också trots att växterna växer så det knakar och jag har champagneglas i akvariet varenda kväll.
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter
  • izac
    • April 2003
    • 756

    #2
    Du menar rotsträngarna som växer ut längs själken? Min bacopa har oxå fått sånna. Har ingen aning varför.

    Kommentar

    • AndreasN
      • July 2003
      • 2732

      #3
      Ja det är de jag menar.
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Tom Barr har jag för mig lurade på om det hade med rotrespirationen att göra. Syrefattigt substrat = mer luftrötter.

        http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200304/msg00472.html
        http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200305/msg00247.html

        Vad har du för substrat?
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • izac
          • April 2003
          • 756

          #5
          Kanske nån slags "reservrötter". Mina är rätt nya och har därför inte nåt direkt rotsystem. Är nästan bara "pinnen" som är planterad.

          Kommentar

          • AndreasN
            • July 2003
            • 2732

            #6
            Jag har inte fått några rötter på bacopan på nära ett halvår sen jag skaffade växten vare sig luftrötter eller i gruset. Det är först nu det öht har bildats rötter. Jag har mycket fin sand från sandstranden, mestadels 0,01-0,1mm. Det är först den senaste veckan det har bildats men de har varit planterade ett par månader. Ludwiga repens skaffade jag mig dock i samband med det stora karet.
            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

            Kommentar

            • izac
              • April 2003
              • 756

              #7
              Jag har rätt grovkornigt eng. sjögrus (tror jag).. Så det spelar nog inte in så speciellt mycket.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Jag tycker det är lite dålig åtgång på pmdd också trots att växterna växer så det knakar
                Isåfall har du något som begränsar växterna. Andmaten är ju lite bevis på det. Och "växer så det knakar"? Antingen växer dom några cm varje dag och du har ett faktiskt upptag av pmdd, eller så är dina vattentester rejält uppfuckade 8)
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • AndreasN
                  • July 2003
                  • 2732

                  #9
                  H. polysperma, H. corymbosa, vallisineria, E. parviflorus, E. paleiofolius var.latifolius, C. walkeri, B. monnieri och L. repens är de växter jag har. Alla växer på bra inklusive de som nu skickat ut flygrötter, polysperman växer flera cm varje dag och alla bubblar som galningar på kvällarna utom valisinerian och E. parviflorus.

                  Mina Sera vattentester kan mycket väl vara ganska uppfuckade. Jag har problem med NO3-testet, när jag mäter kemisk NO3 får jag utslag som verkar stämma med tanke på hur mycket KNO3 jag har haft i men innan de 5min har gått som man ska vänta så har den slagit över till 0ppm. Jag ska ta och göra en mätning nu för att se om det förändrats något.
                  540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                  Kommentar

                  • AndreasN
                    • July 2003
                    • 2732

                    #10
                    Jag kanske har haft en liten åtgång på nitrat. Väldigt liten åtgång på fosfat om någon alls och järnet har helt konsumerats (eller oxiderats). Jag doserade full dos Micro+, K2SO4 och MgSO4 nu.
                    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                    Kommentar

                    • AndreasN
                      • July 2003
                      • 2732

                      #11
                      När jag tänker efter så kanske inte MgSO4 förbrukas så det ska inte doseras utanför vattenbytet?
                      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Jo det används i klorofyllet, så det ingår i själva växten. Eventuellt kan för mycket Mg blockera Ca-upptaget som det rejvats om så mycket på sista tiden. Jag tycker mig se det sambandet, men det kanske är inbillning.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • AndreasN
                          • July 2003
                          • 2732

                          #13
                          Men jag har ju 0 Mg i kranen och 41ppm Ca. Vänta jag ska räkna ut hur mycket Ca jag verkligen har. Temporärhårdheten är 3,7 när vattnet lämnar verket och 3,25 i min kran. Altså har totalhårdheten minskat med 0,45 dH och eftersom mitt vatten inte innehåller något Mg så har altså Ca-halten minskat med 8,1ppm. Då har jag 33ppm Ca i kranen och jag tillsätter 10ppm Mg + faxekalk som ligger vid insuget till filtret. Även om jag tillsätter 20ppm Mg så har det inte överstigit Ca och då borde det inte blockera intaget av Ca.
                          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                          Kommentar

                          • AndreasN
                            • July 2003
                            • 2732

                            #14
                            Det känns som att jag har räknat helt fel...
                            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                            Kommentar

                            • AndreasN
                              • July 2003
                              • 2732

                              #15
                              Ett nytt försök. Totalhårdheten är 5,7 dH enbart Ca vilket är 41ppm Ca vilket stämmer överens med vattenverkets analys. Minskar temporärhårdheten med 0,45 dH så minskar även totalhårdheten med detsamma. Den nya totalhårdheten är 5,25 dH vilket är 38ppm Ca. Nu låter det mycket mer korrekt.
                              540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                              Kommentar

                              Arbetssätt...