Hjälp mig!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linnet_90
    • March 2003
    • 126

    Hjälp mig!!!!

    Tittar på alla fina akvarium. Hur kan dom vara så algfria??
    Vi har ett 180 L akvarium med följande:
    1 gippcaps
    1 gul algätere
    1 pansarmal (jag ska köpa fler. Dom andra dog.)
    2 dvärg klogrodor
    2 gul neo molly
    5 guppy
    2 svärdbärare 3 platy
    15 kardinaltetror
    ca 9 black molly (det var 2, nu fler.)
    ett 10- tal yngel
    =ca 48 fiskar
    Massa alger
    Tofsalger.
    Lite fler alger.

    Snälla hjälp mig!!! Jag har alg-problen. Jag tar bort alger, men ca 2 sekumder efter är det dubbelt så många som det var inann!

    Snälla hjälp
    /Linnéa





    Det jag säger behöver inte vara sant, det är bara så som jag uppfattar saken.
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Hur mycket växter? Tillsätter du gödning/hur mycket? vad för filter? Hur ofta byter du vatten? vad har du för ljus? Svara på dessa frågor så kanske någon kan hjälpa dig.
    MVH
    magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Dr. Strange
      • March 2003
      • 995

      #3
      Och är akvariet utsatt för sol ljus på dagran ?

      //Marcus
      " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

      Kommentar

      • Daniel Odell
        • November 2002
        • 1595

        #4
        hur mycket man matar spelar in, det göder alger.
        fish r friend

        Kommentar

        • Linnet_90
          • March 2003
          • 126

          #5
          Jag har ganska många snabbväxande växter. Jag har vattenpest, en sort som jag kallar sallad, en långsam med stora blad och två med ganska spetsiga ljusgröna blad. Jag byter ca 20 liter 1 gåbng i veckan. Jag tillsätter inget gödningsmedel. Gjorde det innan, det blev bara mer alger då. Akvariumer står ca 5 meter in i rummet och bakrund mot fönstret för att det ska komma in så lite solljus som möjligt i akvariumet! Det mesta av algerna är tofsalger!!
          Tacksam för svar

          /Linnéa
          Det jag säger behöver inte vara sant, det är bara så som jag uppfattar saken.

          Kommentar

          • knorrhane
            • October 2003
            • 89

            #6
            Prova att dra ner ljus-tiden från själva lysrampen några timmar och så kan du ta och köpa typ4 siamesiska algätare.
            Siamesiska algätare är en mycket bra på att äta alger och är väldigt billig ca:30 kronor styck!

            Fakta om siamesisk algätare:
            http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=270

            Kommentar

            • Linnet_90
              • March 2003
              • 126

              #7
              Jag vet inte var jag kan få tag på siamesiska algätre. Jag kan åka till både Göreborg och Varberg. Är det någon som har något tips om var jag kan få tag på dessa?


              Akut algproblem Linnéa
              Det jag säger behöver inte vara sant, det är bara så som jag uppfattar saken.

              Kommentar

              • Anders. Å.
                • November 2003
                • 24

                #8
                Hej! Det hjälper oftast att göra rent filtret regelbundet! Se till att de är ordentligt med fräs på det hela tiden. Det brukar hjälpa mot alger.

                Kommentar

                • AndreasN
                  • July 2003
                  • 2732

                  #9
                  Byt 50% vatten i veckan och tillsätt 15ml Tropica Master Grow direkt efter vattenbytet. Du kanske också behöver öka på ljuset lite, vad har du för lysrör och hur många nu? Slarva inte med vattenbytena och gödningen, skaffa gärna ett järntest för att se hur mycket gödning växterna äter upp under veckan. Skaffa fler snabbväxande växter och mata mindre.

                  Jag tror det kan vara farligt att sätta igång med 50% vattenbyten direkt, ta 30% första veckan och sen 50% varje vecka. Om några veckor kommer du börja få bukt med överskottet av nitrat och fosfat. Ett nitrattest (NO3) är också bra.
                  540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                  Kommentar

                  • Linnet_90
                    • March 2003
                    • 126

                    #10
                    Jag har mätt nitriten. Det är inte alls mycket nitrit i vattnet, men algerna växer ändå. Dom SKA bara växa när det finns nitrit i vattnet men det vet INTE dom om!!
                    Jag har bytt ca 20 L vatten (av 180L) varje vecka och rensat pumpen. Den brukar inte vara särskilt skitig. Jah kan inte skustera pumpen. Någon som vet var jag kan få tag på siamesisk algätare?

                    Linnéa
                    Det jag säger behöver inte vara sant, det är bara så som jag uppfattar saken.

                    Kommentar

                    • knorrhane
                      • October 2003
                      • 89

                      #11
                      Men om du bor i Göteborg så är det bara att gå till först bästa djuraffär och om det inte finns siamesiska algätare där så går du till näst bästa och så vidare. Fast de flesta djuraffärer har siamesiska algätare så du borde i alla fall hitta någon!
                      Lycka till!

                      Kommentar

                      • AndreasN
                        • July 2003
                        • 2732

                        #12
                        Nitrit är inte samma sak som nitrat.
                        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                        Kommentar

                        • sezzan
                          • October 2003
                          • 108

                          #13
                          prova herkuleszoo.. De har ganska stort utbud av fisk.. Herkulesgatan.. Inärheten av backaplan...

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Jag har bytt ca 20 L vatten (av 180L) varje vecka och rensat pumpen
                            Ajdå. Om du gör rent filtret varje vecka mister du stora delar av bakteriekolonin vilket gör att ammonium aldrig omvandlas till nitrit och nitrat i kvävecykeln. Ammonium => Mycket alger.

                            Filter bör innehålla mycket gegga men samtidigt inte vara så igenbeckat att det blir dålig cirkulation. Blir det så igenbeckat att det blir sämre genomflöde på bara en enda vecka bör du nog kolla efter ett större filter.

                            När du märker markant sämre flöde genom filtret kramar du bara extremt försiktigt ut filtermassan i en hink med akvarievatten. Gärna med lite gegg kvar.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Linnet_90
                              • March 2003
                              • 126

                              #15
                              Jag har gjort som ni sa men det funkar fortfarande inte. Ska övertala mamma att åka till herkules och inhandla lite algätande fiiskar. Typ 2 gula algätare och 2-3 st siameser?
                              Verkar det bra?

                              En algig

                              Linnéa
                              Det jag säger behöver inte vara sant, det är bara så som jag uppfattar saken.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...